Jagt nr. 5 ved Als Odde

Master: Calle Persson
Ræve: Bjarne Mørup og Gitte Stoltze
Bagmaster: Denise Larsen

Dette års jagtkampagne afvikledes på en dejlig solbeskinnet sommer weekend 25 grader.

Jagtlægger mødte desværre op med en arm i slynge – æv! Ham og hesten havde valgt hver deres rute ugen før. Jagten startede kl. 13.30 med de vanlige ritualer, snart var vi i gang på den første serie uden problemer, bunden var tip top, Master havde sat sin gamle jagthest på fuld speed, så det gjaldt om at hænge på, og det var der flere årsager til. Termometeret stod på 25 grader, og det var tørt, så støv var der i rigelige mængder af, indimellem kunne man dårligt se rytteren foran, måtte derfor pejle efter støvskyen, lidt huller i feltet blev det da også til. Et par afstigninger blev der ligeledes til, den ene benævnes som en “Calle”. Det vil sige man dropper at spænde gjorden de sidste to huller, når så hesten vælger at stå lidt til en side, skrider sadlen rundt, og så er resten givet, det var så en Jens denne gang.

Jeg havde Marie Søndergård som makker på hendes lille rapbenede dressurhest, vi havde mange gode spring i de velplacerede serier. Inden pausen nåede vi vandet, til trængt, efter støv og varme, det blev til en frisk galop i det lave vand, og til overraskelse for en flok badegæster, som ret hurtigt søgte strandbredden. Drikkevaren faldt på et tørt sted i pausen. Efter veloverstået pause red vi forbi en gammel beværtning, kaldet Jægerhuset, nogle af jagtlæggerne havde vist aflagt den et besøg tidligere. Vi blev alle kommanderet til opmarch foran kroen, kort efter gik Calle i gang på fulde hals, det blev til en drikkevise så kromutter blev blank i øjnene. Efter denne bevægende oplevelse gik det videre til de sidste serier, næstsidste serie, en labyrint med springene placeret så de kommer som en overraskelse, sjov tur. Sidste serie råbte Marie, min makker, pludselig “hjælp hvad skal jeg gøre”. Dressurhesten havde sat næsen mod jorden, taget bidet med og selv valgt rute, vi fik kommunikeret lidt, Marie fik næsen løftet af jorden og styr på hesten igen. Efterfølgende noget bagefter feltet, tog vi den sidste serie der var placeret på lejrgrunden, som for øvrigt var en rigtig god serie.
Efter den vanelige afslutning af jagten med opråb og afvaskning af hestene, blev hestene lukket på små folde, som flittige folk havde opstillet.

Herefter stod det på kaffe og kage, dejligt vores pårørende vil være behjælpelig med at klæde weekenden på ved at bidrage med de opgaver, snart var Tessas far i gang med grillen, som resulterede i dejlig aftensmad, som vi sammen kunne nyde udendørs på en herlig varm sommeraften. Efterfølgende stod det på råhygge, musik og dans.

Tak til alle der bidrog, håber tilslutningen kan fastholdes, så traditionen kan videre føres.

Hans Jakob Fenger