Jagt nr. 7 ved Kirstineholm

Master: Peer Ejlersgaard
Ræve: Jens Laursen og John Sørensen
Bagmaster: Kim Schewing-Christensen

Efterårets første jagt var lagt på Kirstineholm, hos Hanne og Peer Ejlersgaard, Højbjerg i den sydlige udkant af Århus.

Ugerne op til jagten bød på næsen konstant regnvejr, så alt var gennemvædet, smattet og fedtet. Jagtlægger havde således helt frem til samme dags formiddag flere gange ændret på ruten, for at undgå for glat, blød og dyb bund, og sikre de fremmødte så god og sikker tur en tur som overhovedet muligt.

Stor var glæden da lørdag oprandt og vi stod op, læssede og kørte til jagt i det skønneste milde solskin. Glæden og fornøjelsen blev ikke mindre af at rulle ind på Hanne og Peers fantastisk smukke rideetablissement, der må anses for at være et af de smukkeste og mest imponerende i Danmark.

Efter passende opvarmning var første springserie på stubmark. Alle kom fint og godt igennem, men hestenes pusten efter serien vidnede om de havde nok at gøre med at trække sig igennem det fedtede underlag. En klog beslutning at lade den eneste serie på stubmark være den første, mens hestene stadig var fulde af energi og kræfter.

Resten af serierne var fordelt på de omkringliggende græsmarker hvor vandet havde kunnet rende af. Der var også et par grøfter til at sætte ekstra krydderi og spænding på turen. Især var der en af passende størrelse i et sving, der gav dem der kendte til den et forventningsfuldt sug i maven, og nogen af dem der ikke kendte den lidt at se til, med et par ekstra forsøg til følge.

Pausen blev holdt på Århus’ højeste punkt med fantastisk udsigt over Århus by og havn, og med landskabet ind mod Vilhelmsborg til den anden side.

Langs med omfartsvejen var stillet en skøn serie af halmspring, der gav størstedelen af heste og ryttere en række herlige spring, men for enkelte også gav anledning til lidt problemer.

Passagen gennem vand foregik i adstadigt tempo, måske nok lidt kedeligt for de fremmødte publikum, men ingen af rytterne havde vidst lyst til at risikere at ende i det grumsede vand.

Det fantastiske flotte efterårsvejr gjorde det muligt at sidde på gårdspladsen og nyde vores frokost og hinandens selskab.

Tak til jagtlægger for at havde gjort sig så store anstrengelser for, på trods af de vejrmæssige udfordringer, at give os en god, sjov og spændende oplevelse.

Tak til den trofaste skare af forhindringsbyggere for det store arbejde der ligger forud for hver jagt, og tak til Hanne og Peer for at lade os komme og ride på deres skønne sted.

Referent: Tine Bach