Jagt nr. 11 ved Sønderskov
23.10.2010

Jagtlægger: Jytte og Ulla Langswager.

Ræve: Jytte og Ulla Langswager.

Master: Allan Heiselberg.

B-repræsentant: Kirsten Slemming.

17 deltagere – 20 km – ca. 35 spring.

Jagten var i området på rideskolen terrænbane og nærliggende skov.

Her fra det midtjyske startede vi ud tidlig morgen i øsende regnvejr, og tænkte ØV, hvor er der langt, men jo tættere vi kom på Sønderskov, klarede vejret op, så da vi var klar til at line op, var der tørvejr. Synd for de jagtryttere, der ikke trodsede vejret og tog den lange vej til Sønderjylland..

Allan Heiselberg debuterede som master, hvilket han gjorde fremragende. Allan bød velkommen på traditionel vis, hvorefter søstrene Langswager tog over og fortalte lidt om ruten og springene. Rideskolen havde et følgefelt med.

Turen startede med en dejlig lang opvarmningsskridt efterfulgt af trav og galop, hvilket gjorde at hestene var varmet op og klar til første springreprise, som var gode mindre spring udlagt i stammer på terrænbanen bag rideskolen. Derefter gik turen ud i skoven, der trods den megen nedbør havde en fantastisk bund. Springene var lagt ud i de traditionelle stativer der skulle springes i enkelt kolonne, hvilket undrede os, da de fleste sagtens kunne springes tandem.

Rideskolens følgefelt havde lidt problemer med at følge trop, hvilket gjorde at vi havde et bette sammenstød og publikum flere gange måtte vente på dem, men efter pausen blev der rettet op på problemet.

Pausen blev holdt på en rasteplads, hvor vi alle fik forfriskninger og hestene en lille tiltrængt pause.

Da næsten alle var færdige med at tisse af, red feltet af sted uden at sikre sig at alle var klar og undertegnede sad tilbage i busken på rastepladsen og havde problemer med at få alt rideudstyr trukket på plads og op på en urolig hest. Heldigvis ventede min søde makker på os, vi tog den derefter i strakt galop efter feltet.

Efter pausen sprang vi nogle repriser i skoven, hvorefter vi sluttede af på rideskolen terræn bane, men en serie der både gik op og ned, igennem vand og spring på vand, der ikke var for voldsomt med hensyn til dybde og spring. Der var dog en lille smutter for den ene ræv, da hesten kunne se rideskolen satte den af sted i galop den gale vej hjem til stalddøren, efter lidt skældud og hoppen rundt, valgte hesten dog at følge rytters råd og ride efter feltet den rette vej.

Dog sluttede jagten lidt brat efter den sidste spring reprise, skridtede vi få hundrede meter, førend vi linede op til navne opråb, hvilket lige knap nok fik pulsen ned efter 2-3 timer i et friskt tempo.

Alt i alt en rigtig dejlig jagt, lagt ud i et skønt område med god adspredelse og variation i springene, selvom springene ikke var i fuld højde fik man en god oplevelse af samarbejde og samhørighed med hesten grundet terræn, tempo, spring og bundforhold.

Da vi alle havde vartet vores heste, hvilket der var god tid til, (der blev ikke sat tid på af master! 😉 samledes vi i rytterstuen til fælles spisning, hvor der kunne købes en dejlig ret “kylling i karry m/ris” for 50,-

Efter diverse taler og tilhørende hurra og trut, drog vi hjem til det midtjyske med endnu en dejlig dag i hyggeligt samvær med altid glade og gode jagtryttere.

Pia Nyegaard.