Jagt nr. 9 ved Hjørring
16.10.2015

Jagtlægger: Calle

Efter, for de fleste en længere køretur end sædvanlig, mødtes vi alle omkring kl 10.00 på Calles ejendom lidt uden for Hjørring. Der var overskyet, men vindstille. Snakken gik lystigt, og alle var spændte på den forestående tur.

Klokken 10.30 var alle 23 ryttere til hest, og oprangeret på bedste vis i en fin lille fold ud for haven. Calle havde iført sig den høje hat, bød velkommen og forklarede kort om turen vi nu skulle ud på.

Efter en passende skridttur rundt i en mindre skov, blev der i enkelt kolonne sat i galop, og hestene fik lov at arbejde sig op og ned af bakke, og rundt på snørklede stier. Under denne galop havde vi dagens første ufrivillige afsidning, rytteren var dog hurtigt til hest igen, og turen forsatte. Denne galopreprise sluttede med 2 vel placerede spring en smule ned af bakke.

Jagtfeltet nåede hurtigt frem til næste springserie, hvor publikum var mødt talstærkt op. Ud over de pårørende publikum, var der dagen igennem ved de forskellige serier også mødt en del lokale folk op for at overvære de rødklædte ryttere forcere forhindringerne. Denne serie var placeret i en ny skov, hvor der blev sprunget både op og ned af bakke på den græsklædte skovvej.

Efter en kort skridttur nåde vi hurtigt frem til næste serie, hvor de første 3 spring var placeret på stubmark op af et læbælte, hvorefter der var et stykke galop til de sidste to forhindringer. Her var dagens 2. ufrivillige afsidning, da en hest i sidste øjeblik valgte ikke at springe den første af forhindringerne. Hesten blev indfanget, og serien redet færdig.

Efterfølgende var der en god skridt før feltet nåede den sidste serie inden pausen. Springene lå på en let kuperet stubmark med god plads til at springe 2-og-2.

Efterfølgende blev der holdt pause i det smukke område ved Boller Sø, inden turen gik videre. Der var et godt stykke til næste serie, hvor springene var bygget ned i en hulvej. Springene lå rigtig godt til hestene, og feltet kom godt igennem.

Næste serie var sat op i en mindre skov, hvor der blev sprunget brændestabler, og dyb landing. Efter en lille sløjfe i skridt var publikum placeret ved næste serie på en nærtliggende brakmark. Her var springene fint pyntet med gran, og der var en god dyb landing. Herefter bevægede feltet sig mod sidste serie. Springene var placeret rundt om en granskov, og var flot pyntet med gran. Alle heste i feltet sprang forhindringerne fint, og det blev således afslutningen på en god jagt.

Efterfølgende blev hestene vartet og den medbragte mad fortæret.

Tak for en god jagt!

Skrevet af Sarah