Hubertusjagt ved Bidstrup

Hjælpemaster: Allan Heiselberg
Bagmaster: John Sørensen

31 deltagere og 42 spring

De 31 ekvipager linede op på gårdspladsen til den flotte hvide hovedbygning på Bidstrup Gods, hvor Master bød velkommen til alle ryttere og publikum. Herefter overgav han ordet til formanden som proklamerede et særligt jubilæum. Det var en af vore rytterkammerater der var med på sin 40. Hubertusjagt i Jysk Jagtrideklub. Det var vores allesammens Marie Louise, som vi jo alle beundrer for hendes gode humør og entusiasme. Hun fik overrakt en kurv med forskellige rare sager og hun blev derefter hyldet med et Jydsk hurra.
Master overtog derefter igen ordret og fortalte om turen m.v.

Herefter blev der blæst jagt begynd, og vi skridtede ud af porten og ud i skoven. Her var en fin lille opvarmningsreprise, som alle passerede uden problemer. På vejen hen mod vandgraven, som var den næste spændende forhindring, skulle alleen krydses med 2 spring. Ved vandgraven var publikum opstillet med en lille forventning i ansigtet, men – nej – ingen “badegæster” (Jeg hørte ellers rygter om, at Pia ville undersøge om bundforholdene var bedre her end i København).
Så bevægede vi os videre mod næste “større” opgave – grøften ved vejen med opspring lige efter grøften. Der var en vis “slingren” hen mod forhindringen, bl.a. af rævene, og det betød jo også at mange måtte prøve til et par gange, før man kom over. Lidt længere henne og lige i starten af plantagen var der ligeledes en grøft. Den var ikke så godt markeret, men alle kom over.
Herefter kom flere gode repriser, hvoraf en sluttede med at vi skulle ride ned af en forholdsvis stejl skrænt som endte i en vej der var meget blød af opkørt ler.
Lige før pausen kom vi til springene i skoven, hvor der bl.a. står et lige før en “gryde” som man lander i og som man skal op af med det samme, en skråning med et spring lige for foden af skråningen. Reprisen sluttes af med et spring med dyb landing i en lille granbeplantning. En sjov og udfordrende reprise.
Pausen blev afholdt umiddelbart herefter med sandwich og øl eller vand efter ønske.
Efter pausen var der en lille reprise i området hvor vi havde holdt pause. Det var meget hensigtsmæssigt for publikum, idet de ikke behøvede at sætte sig i bilerne.
Sidste reprise var turen ind i skoven med forhindringer med dybe landinger, tørgrav og andet spændende. Her måtte en bide i de efterårsbrune blade (Så har vi noget at starte den nye sæson på, til frokosten).
Sidste og mest festlige del af hubertusjagten var så opløbet. Der var 18 deltagere, som var kvalificerede. Formanden startede feltet og som den første ved halerne var John Sørensen, som også fik rævehalen. Den “falske” rævehale blev ikke fanget i år.
Herefter gik turen tilbage til godsets gårdsplads hvor det røde hubertusdækken blev lagt på vinderens hest og det tilhørende hurra blev råbt. Navneopråbet blev foretaget og jagten blev blæst af.
Til slut mødes alle i møllehuset til gløgg og småkager og hyggede sig en kort stund før hjemturen.

Tak for turen og tak for sæsonen.

Referent: Severin Lassen