Jagt nr. 6 ved Vejlskovgaard
11.09.2021

11. september 2021

Som min første jagt i omkring 4 år hvor min hest og jeg har dyrket military, fik jeg fornøjelsen af at ride ræv sammen med Hans Jakob, ved jagten på Vejlskovgård, og så at skrive referat fra jagten.

Der var mødt 18 gæve jagt ryttere op, der ikke som så mange andre i denne tid efter frigivelsen ovenpå corona, skulle til diverse konfirmationer og gilder
Det var virkeligt dejligt at gense de skønne ”gamle” jagtryttere ,og herligt at se der også er kommet flere nye til.

Rollen som Master blev sikkert og kyndigt varetaget af Kim Schewing-Christensen, imens Bjarne Mørup erfarent sørgede for bagtropperne som Bagmaster.

Efter flere ugers tørvejr op til dagen, var bunden lige til den tørre og hårde side i dagene frem til jagten. Men med massiv regn natten til lørdag, og faktisk helt frem til vi trillede ind på samlings pladsen, var dele af banen lige pludselig helt anderledes tung end ved gennemridningen.

Hans Jakob ved nok hvordan man som jagtlægger skal skrue en spændende og sjov rute sammen, og han tog os på en varieret og skøn 16 km lang rute med 44 spring i det fantastiske smukke og kuperede terræn omkring Vejlskovgård, hvor marker, skov, enge og grøfter blev udnyttet på bedste vis.

Heldigvis lå de harvede stubmarker der var lidt tunge i starten af jagten hvor hestene var helt friske, så det gav ingen problemer. Der var en enkelt afstigning her, men rytteren landede i det mindste blødt og var snart oppe og afsted igen.

Af de mange spændende spring serier var der b.la en serie på 2×2 spring linet op på den høstede mark langs landevejen lige over for Vejlskovgård. De var i dobbelt bredde og rigtigt sjove fordi vi så kunne springe 4 samtidig ved siden af hinanden.

En anden sjov og spændende serie var lagt i et meget kuperet græs område hvor der var stor variation i springene, og der skulle styres og drejes. Her var b.la. også et spring kaldet ”dødens gab” med en pæn grøft lige efter springet. Den så de fleste heste vist først efter de havde sat af, og så kan det nok lige være de strakte sig!

Der var et tilpas vekslen mellem spring serier og puste pauser hele jagten igennem, og nogle imponerende udsigts punkter indlagt undervejs. Det var fint afpasset med at publikums-kortegen kunne komme med frem og få sig stillet hen hvor de kunne så springene blev forceret. I øvrigt rigtigt dejligt der var så pænt mange der kørte med rundt og så på, det giver lige jagten et ekstra krydderi.

Alle kom hjem i god behold og med højt humør, og efter hestene var røgtet nød vi vores medbragte mad i Hans Jakobs nybyggede og imponerende værksted.

Tak for en fantastisk jagt i udsøgt selskab.

Referent: Tine Bach