Jagt nr. 8 ved Gjern

Ræve: Herluf Rahr og Jens Laursen
Master: Severin Lassen
Bagmaster: Bjarne Mørup

En dejlig forholdsvis vindstille morgen, oven på en uge som ellers havde budt på både voldsomme regnmængder og en del vind, mødtes 26 glade jagtryttere. Der skulle eftersigende have været en rytter mere, men der var lidt udfordringer med bilen, da han kom på motorvejen.

Der begyndte at være lidt trængsel ifht. parkering, men folk blev guidet fint på plads. Nogle heste var en anelse ekstra tændt pga. både lydende og lugten, eller duften om man vil, fra de smukke Jersey køer, som var lige ved siden af.

Vi red gennem en port ind til gårdspladsen, hvor rytterne på de højeste heste skulle sørge for at bukke hovederne.

Inde på gårdspladsen linede vi op på en lidt anderledes måde end normalt, nemlig i en stor cirkel rundt om det store kastanjetræ i midten af gårdspladsen, hvor der blev budt velkommen samt informeret om jagten.

Feltet blev ført an af de to ræve, Herluf selv og Jens. Severin red master, og Bjarne red bagmaster. I dag var der også et følgefelt, som Bjarne også formåede at dirigere. I dette felt var der tre ryttere, som også sprang nogle af springene.

Vi var også så heldige at have nogle gæster med denne dag – måske kommende jydske medlemmer 🙂

Ude på selve jagten var der 4 serier inden pausen, hvor af første og fjerde serie var den samme. Derudover var en serie inde mellem nogle grantræer, og en serie hvor der var fuld fart rundt i svingene op og ned af bakke.

Ved den fjerde serie, troede nogle et øjeblik at vi havde en vanvidsrytter efter første spring, men det viste sig, at biddet var knækket. Preben fik dog hurtigt mestret hesten, og han lavede et alternativt bid med næsebåndet. Vi kom i gang igen, men desværre var Herluf uheldig over en af forhindringerne, og måtte hentes af ambulancen – heldigvis er Herluf ok under omstændighederne og i bedring.

Herefter var der lidt forvirring omkring hvorvidt vi skulle fortsætte eller ej, men vi skridtede hjem mod gården, hvor der var pause ude på den høstede majsmark ved siden af ejendommen.

Efter pausen red Hans Jakob op og var ræv i stedet for Herluf.

Oprindeligt lød det, at der var to serier efter pausen, da en serie måtte udgå grundet de voldsomme regnmængder tidligere på ugen.

Den første serie startede med et spring lidt ned af bakke med dyb landing, og så var vi da ellers igang igen.

Da vi kom til den tredje serie, mente rævene at vi godt kunne springe “fårefolden” alligevel til trods for lidt tung jord, så der var lige lidt øjebliks forvirring, hvorvidt vi rent faktisk skulle springe eller ej – Hans Jakob sørgede dog for lige at tjekke jordforholdene, inden vi andre skulle ride over 😉

Denne serie endte med at udgå, da to ud af 4 spring gik i stykker.

Vi red retur til gården, gennem porten og linede op rundt om træet igen og havde navneopråb.

En lille bonus info her: Klubbens yngste rytter havde redet sin første fuldførte jagt – mega sejt gået Frederik.

Vi sluttede traditionen tro med at nyde vores medbragte frokost, efter vi havde vartet vores heste. Dette foregik inde i laden, hvor der var fint dækket op. Denise havde i dagens anledning bagt lækker kage til jagtrytterne, da hun ikke var ridende i dag, da hun desværre ikke havde nogen barnepige.

Tessa, Jens, Denise og lodsejeren rejste sig og holdte taler, og der blev udbragt flere Jydsk hurra.

Et stort tak skal lyde til Herluf for en flot arrangeret jagt i den smukkeste natur i Gjern Bakker, hvor der også var tænkt på tilgængeligheden for publikum.

Liv Bjerre