Jagt nr. 8 ved Thy

Ræve: Frederikke og Suzanna Child
Master: Carina Sørensen
Bagmaster: Jens Laursen og Calle Persson

Forestil dig en lysning i skoven med borde/bænkesæt og 180 graders udsigt ud over udtørrede Sjørring Sø. Her kom feltet med 21 jagtglade ryttere susende henover. Det var 1. spring i 2. reprise hos Carina og Suzanna; dagens jagtlæggere. 1. reprise blev afviklet efter en våd galoptur neden for den nu udbrændte hovedbygning til Egebakkesande Gods. Et par afsidninger i 2. reprise betød stop og lidt uro. Ja, græsset på det åbne område var højt og det samme var niveauet. Men vi er jo også i efteråret og varmer op til den store finale: Hubertusjagten.

I Thy Nationalpark må der ikke køre biler, så Jesper havde arrangeret samlet transport til publikum, så alle regler blev overholdt. Det så ud til, at publikum havde det lige så hyggeligt som feltet.

Nu red vi ind i den smukke skov i begyndende efterårsfarver. Her var svampe i massevis. Jeg forventede halvt om halvt et stop, så feltet kunne komme af og plukke – ikke mindst med tanke på de mange gange, hvor traktor og vogn måtte standse for svampe, da jagten blev bygget. Og så kom jeg til at tænke på den lækre svampesovs, som vi fik efter jagtlægningen. Alt tilgivet! Men vi styrede os og red videre i fuldt fokus.

3. reprise. Scenen var sat i et tidligere brandbælte med 2 drænkanaler. Her var temaet spring over grøft; noget som feltet nok skulle have trænet lidt mere på. I hvert fald var der 3 afsidninger. Heldigvis uden skader!

Feltet red mod Suzanna og Jespers ejendom, hvor de første 2 spring var vindfælder. Nu var der et godt flow og alle fik gode spring. Afslutningen på reprisen var med gennemslag. Jeg kan konstatere, at min nye hest ikke kan li’ at blive kildet under maven med gran, så vi kom godt og vel over. Pludselig satte feltet afsted, og vi tog 2 af forhindringerne, der er naturligt hegn imellem 2 græsfolde, den modsatte vej, før der var pause.

Efter pausen, videre til et åbent område, hvor 4. reprise startede med et spring på banket og derefter en stor vindfælde i skel. Herefter 4 fantastisk smukke spring med gran-gennemslag. Var det dagens mest vellykkede reprise? Retur til ejendommen og nu fik vi lov at prøve kræfter med Suzannas terrænbane, hvor 5. reprises afslutning var et spring ud af vand og derefter et spring med dyb landing. Alle fik gode spring.

Nu gik turen mod Egebakkesande, hvor 6. reprise ventede. I dagene op til jagten havde det regnet bravt og reprisen, på den førhen udtørrede søbund, var tæt på at kræve snorkel. Med en enkel afsidning og med seje, hårdtarbejdende heste kom vi over springene og retur til ruinen, hvor jagten – traditionen tro – blev afsluttet med navneopråb og skønne toner fra Torngårdsblæserne fra Åbybro, der blæste jagten forbi.

Da vi havde vartet hestene var der – traditionen tro i Thy – pålægskagemand og hjemmebagt kage i gildesalen. Snakken gik lystigt, og det var tydeligt, at det havde været en god jagt og en dejlig dag i Thy.

Ole Engbo Mikkelsen