Jagt nr. 6 ved Brunbjerg

Master: Bjarne Mørup
Ræve: Severin Lassen og Michael Laursen
Bagmaster: Jens Laursen
Det startede som en diset morgen.
Biler med trailere rullede ind på den anviste mark til parkering. Rytterne samlede sig ved traileren hvor der kunne fås en lille forstærkning inden dagens udfordringer. Mange gæsteryttere mødte op – 9 i alt.
Vi var 23 ryttere i jagtfeltet og 5 ryttere i følgefeltet.
Under parolen begyndte sensommerdagen at vise sig fra sin bedste side, og mange ryttere følte varmen under jakken, allerede inden jagten var begyndt.
Jagten startede ud over gode stubmarker med 1. serie. (Stop styrt)
2. serie var venstre rundt langs kanten af en græsmark. (Stop stigrem?)
3. serie snoede sig op fra engen igennem skoven op over Brunbjerg. Galoppen fortsatte ud over åben mark, her var en rytter et mulehår fra at passere Master. Men Master var så hensynsfuld at fortsætte indtil rytteren havde fundet bremsen.
4. serie startede med en uventet vanskelig forhindring. Et lille uanseligt træ var væltet tværs over vejen. En hest fik hevet træet op så de efterfølgende ryttere kom til at ride tværs igennem træet. Heldigvis ingen uheld her. Serien slyngede sig rundt om et læbælte over en okser på en mark, rundt og igennem et læhegn tilbage på marken hvor de forreste ryttere kom tæt på de sidste i feltet. Men alle havde styr på hesten så det blev blot en sjov pointe.
Så var der endelig pause. Rytterne flokkedes om de kølige drikkevarer og søgte ind i den sparsomme skygge under de nærmeste træer.
Den 5. serie gik fra den ene grøft til den anden langs med et læbælte. (Stop)
6. serie startede med første spring som en overraskelse skjult ganske kort efter et skarpt højresving, og snoede sig derefter langs en sti i mellem krat og skov.
7. serie lå som en runde i skoven ved lystfiskersøen. (Stop)
8. og sidste serie lå på en mark lige ved trailer parkeringen. Den startede med en “fårefold” og sluttede med en bred forhindring over et markskel eller var der måske en grøft? Forhindringerne, hvoraf flere var omkranset af store bigballer af halm, var lige blevet bygget dagen før, da marken netop var blevet høstet. Alle fik et godt ridt på denne serie.
Der var et fint flow igennem hele jagten på trods af de små uheld undervejs. Over alt var bunden rigtig god at ride på. I alt var der 38 forhindringer. Ved den afsluttende parole var 3 forhindringer udgået. Men det var jo også den første jagt efter sommerpausen.
Efter jagten var der grillpølser på terrassen. Bordene var fint pyntet med blomster fra den flotte have og de fine tallerkener med jagtmotiverne var stillet frem. Det var en rigtig varm dag, og Bjarne erklærede hurtigt at der var tilladelse til at tage jakken af. Da pølserne var spist, kom der også kage og kaffe på bordet.
Mange tak til Joan og Ejlif fra Brunbjerg for at Jydsk Jagtrideklub måtte afholde denne jagt. Og tak til Severin og hjælpere for at lave denne jagt. Det var en rigtig dejlig dag.
Hans-Peter Harpøth