Jagt nr. 5 ved Vejlskovgaard

Master: Kim Schewing
Asst. master: Gitte Eberhard
Bagmaster: Bjarne Mørup

Lørdag morgen den 8. juni er vi klar igen til at ride jagt og vi sætter kursen mod  Midtjylland, nærmere betegnet Vejlskovgaard ved Odder.
Vejlskovgaard er så smuk og det klæder gården, med den nye store flotte kvægstald. Over alt er der ro og orden. Flaget var hejst, gruset revet og vejret smukt.
Hr. Hans Jacob Fenger modtog os, 23 jagtryttere, på cykel og i cowboybukser; han måtte fortælle, at også erfarne ryttere og heste kan risikerer uheld. Jacob, fik dog hurtigt opmærksomheden væk fra sig selv, ved at berette om Jens murers fald fra hest, fordi mureren måtte have hånden i en kokasse inden han kom på benene igen 🙂
Jagten startede med en fantastisk opvarmning på nyslåede marker med bakker og dale, et terræn alle jagtryttere drømmer om og nyder på dagen.
Feltet var godt samlet, da vi kom til den først serie, som var lagt rigtigt godt omkring gården. Jagten var bygget så godt og opfindsomt så alle spring var noget særligt. Der var op ad bakker, dyyybe landinger, stengærde, spring ved skel og tre grøftespring. En jagt i et dejligt terræn med godt placerede spring.
Alligevel var der flere stop og en del faldt af, en enkel rytter måtte af to gange. Især gik det meget uheldigt for Gitte Eberhard, som blev kørt på sygehuset med et brækket håndled.
Blandt tilskuerne, var det godt at se de gamle jagtryttere igen, Vagn, Keld, Marie Louise, Købmanden og mor.
Efter vores heste var sat i trailer, gik vi op på familien Fengers terrasse, hvor der var lagt dug på og sat stole frem til alle, så vi kunne nyde og dele vores frokost.
Mange mange tak til Jacob Fenger for en jagt i dette skønne bakkefulde terræn. Jagten holdt spændingen fra start til slut. Man kan virkelig fornemme, at du og dine hjælpere har brugt tid og kræfter på at gøre denne jagt til en “Herrejagt”.
Hvor er det dejligt at være jagtrytter, et frikvarter fra hverdagen.

Referent: Birgit Nørgaard