Jagt nr. 2 ved Farstrup

Ræve: Gitte Stoltze og Kirstine Hoffman
Bagmaster: Hans Jakob Fenger og Jens Laursen

Himmerland here we come!

Svend Kamuk og jeg kørte hjemmefra det sydlige Jylland allerede ved 7-tiden om morgenen lørdag d. 23/4, hvor Bjarne Mørup havde inviteret til jagt på heden ved Farstrup. Solen skinnede hele vejen, og det gode vejr holdt heldigvis hele dagen, hvilket det faktisk ofte gør, når der er jagt i det jydske.

Jeg har ikke tidligere redet jagter ved Bjarne Mørup, men Svend rider alt, hvad rides kan efter, at han er blevet pensionist, så jeg havde ladet mig overtale til den lange tur nordpå. I år havde Bjarne trukket jagten lidt længere ud på heden, og han havde lavet følgefelt til begyndere.

Vel ankommet til heden ved Farstrup i Himmerland kunne vi med det samme se, at mange allerede var ankommet. Vi gik den obligatoriske runde blandt vores jagtkammerater for at hilse på, og derefter blev hestene trukket ud og sadlet op.

Bjarne og Tessa blæste til opmarch for de fremmødte 23 ryttere – 20 til spring og 3 på følgefeltet. Gitte Stoltze og Kirstine Hoffman førte an og Jens og Hans Jakob var bagmastere. Følgefeltet blev ført af Susanne Rokkedal. Derudover var der en del tilskuere – mange havde fundet vej til heden ved Farstrup på denne solskinsdag, hvilket jeg sagtens kunne forstå med den storslåede natur og de bløde lyngbakker.

Vi kom igennem 6 serier med i alt 35 spring, som til dels stod i lyngbakkerne og på tilstødende marker. Springene var alle velplacerede og solidt bundet op og nogle sågar pyntet med lidt gran. Det var tydeligt, at Bjarne og hans team havde gjort noget ud af jagten, selvom der ikke var mulighed for mere faste forhindringer. Hastigheden var frisk fremad, som den altid er i Jydsk og der blev slået over i galop imellem serierne, når det var muligt.

Der var kun et par afsidninger (Kim formand havde fået ny hest) og en fotograf fra TV2 (skulle have gode skridtbilleder), som forstyrrede rytmen i feltet en smule undervejs.

Efter jagten var der frokost i den tilstødende lade.

Alt i alt en jagt på naturens rå præmisser med masser af sol og vind i håret – what’s not to like?

Referent

Kim Mark