Jagt nr. 7 ved Børglum Kloster

Ræve: Denise Bruus og Bjarne Mørup
Master: Calle Persson
Bagmaster: Jens Laursen
Årets 7. jagt gik denne gang til Børglum kloster. Endelig blev det Denise der kunne få opfyldt sin drøm om at være jagtlægger, og årsagen var helt special. For Denise havde nemlig inviteret os med i kirke, hvor hende og Bo skulle give deres ja til hinanden. Efterfulgt af en jagt på klosterets marker, hvor bruden red ræv i sin fine brudekjole ( hvilket hun havde fået dispensation til )
Brylluppet skulle forestå kl. 9.30 i selveste Børglum klosters kirke. Efter at præsten havde fundet Bo, og brudeparret havde fået kysset hinanden en del flere gange end hvad tænkt var, blev Denise og Bo til kone og mand. Og vi kunne komme ud og ride jagt.
Smukt er det når 21 ryttere, iklædt vores jagtfarver, rider samlet ind på geled foran klosterets hvide mure. I fronten bar et par ryttere dannebrog. Denne jagt tilbød også følgefelt, hvilke jeg synes er et rigtig godt tiltag.
Jagtens første serie lå fordelt på et lang stræk hen over to marker og sluttede med en lille fin dyb landing.
På serie to blev vi lidt udfordret, for da var føret lidt glat, og på et stræk mellem to forhindringer var der som ventet ret dybt. Men det var der taget hensyn til, rævene red i et behersket tempo og springene havde fået et nøk ned af. Men dejlig serie, og nemt for publikum at se det hele.
Inden 3. serie red vi en fin bred front, hvor vi efterfølgende skulle ride fire og fire på kommende serie. Jeg skal desværre ikke prale af at være på det hold som red pænest. Men sjov idé at lade os gå fire og fire nu pladsen byder det.
i pausen blev der delt øl og vand ud. En enkelt valgte at forlade feltet og ride hjem, resten blev og hyggede sig med udsigten til klosteret.
Serie fire ligger med fire velbygget spring i kanten af en mark.
5. serie rides der rundt og op omkring et vandhul, for at følge et læbælte resten af serien.  En måtte udnytte sit andet forsøg på et spring, og kom derfor lidt bagefter flokken. Men det fik han hurtigt indhentet i fuld galop, hvilket satte spjæt i de andre heste som var gået i skridt.
6. og sidste serie rides der op af bakke samt en pukkel, videre ned af bakke og tage tre forhindringer.
Efter jagten blev hestene vartede og der var frokost i laden. Her gav blæserne et ekstra trut, altid hyggeligt med indslag.
I flere generationer har Børglum kloster været foruden glade jagtryttere, men nu kan Hans Rottbøll og hans familie stolt fortælle at vi har været der. Og hvem ved, mon ikke vi får lov at komme igen.
Tak til Denise for en dejlig jagt, og tillykke med ægteskabet.
Gitte E.