JJR's 50 års jubilæumsjagt

Ræve: Hans Jacob Fenger og Jan Stranges
Master: Formand Jens Laursen
Bagmaster: Bjarne Mørup

Jydsk Jagtrideklubs 50 år jubilæumsjagt blev afholdt d. 21-6-2014. Yderst passende gik starten fra Det nationale hestesportscenter på Vilhelmsborg – passende fordi det officielle heste Danmark ellers ikke ser meget til os jagtryttere. Alt var tilrettelagt til mindste detalje: Solen skinnede, en frisk brise blæste, så vi ikke blev overophedede af solen, og alt hvad der kunne summe, svirre eller stikke var blevet forment adgang til Århus og omegn den dag.

Med egne faste ryttere, gamle ryttere som var blevet støvet af i dagens anledning (heriblandt undertegnede), gæsteryttere fra Midtjysk, Fyns og Storstrøms jagtrideklubber kunne feltet mønstre imponerende 55 ekvipager.

Efter velkomst af formanden samt direktøren på Vilhelmsborg gik det af sted til en opvarmningsserie på Vilhelmsborgs arealer. Efter lidt start vanskeligheder i det store felt fandt alle rytmen og turen kunne fortsætte. Lange skridtrepriser i det smukke terræn, lange galopper med indlagte udfordringer, lange springserier, som bare blev ved og ved – det var en særdeles veltilrettelagt jagt, som vi fik lov til at ride.

En af de lange skridt repriser fulgte sprøjtesporet op ad bakke i en bølgende bygmark. Vores Hubertus sang: ”Gule kraver på de røde jakker, lyser op i lyngens brune bakker” sprang ind i mit hoved, da jeg fra min placering bagerst i feltet kunne nyde synet af de to lange række af røde jakker op igennem det grønne korn. En anden skridt reprise foregik under store bøgetræer langs med en rislende bæk – ”Det ligner fuldstændig et postkort” nåede Britt lige at sige, inden vi forlod stien og red ind i postkortet, og fulgte bækken resten af vejen igennem skoven.

På visit hos Per Ejlersgaard nåede vi både ridebanen, gårdspladsen, hækken rundt om gårdspladsen og græsplænen, inden vi fortsatte over på marken, hvor Per kan traktere med både naturspring, grøfter og vand. Længe leve forstående lodsejere!

Alt i alt var Jydsk Jagtrideklubs 50 år jubilæumsjagt præcis alt det som en jagt skal være: Dejligt terræn, skønne og afvekslende spring, velgående heste og supergodt kammeratskab blandt rytterne. Længe leve Jydsk Jagtrideklub!

Referent: Marie Syndergaard