Jagt nr. 4 ved Farstrup

Master: Kim Schewing-Christensen
Bagmaster: Severin Lassen
Referant: Britt Menne

Lørdag d. 26. maj 2018 gik det løs i Farstrup v. Nibe. Der var høj sol og meget tørt. Dejlig dag i fantastisk selskab med nogle skønne jagtryttere og jagtheste.

Vi var 15 ryttere plus publikum og fotografer. Ved oprangering før start, opdager nogle af os, at en vis herre, er kommet til at spænde næsebåndet udenpå selve trensen, på hans hest. Dette blev hurtigt justeret og efter masters tale, en skål og noget jagthornsblæs, kunne vi alle ride ud i den skønne natur.

I første springserie, var der en………retnings-uoverensstemmelse……hos en hest og rytter…. Dette resulterede i et ”pfeeeeeew” fra sikkerhedsvesten, der udløste airbagpatronen. Hest og rytter forsvandt bag nogle træer for en stund. Rytteren kom dog op igen, og vi fik sprunget serien færdig.

Ved 2. serie, var der nogle ryttere, der havde indstillet deres GPS forkert! Eller de havde helt glemt den. Feltet blev nemlig delt i to felter og hovedparten måtte således vente på, at rævene fandt de ”forsvundne ryttere”.

Mens feltet ventede på at blive fundet, var der bred enighed om, at det bestemt var rævene, der var redet forkert, for det ”forsvundne felt” var klart i flertal. Til sidst blev det dog kedeligt at vente, så vi sprang nogle stammer (muligvis bagfra – hvem ved, når man er faret vild??), for at komme ud til hovedvejen og der mødte vi de andre. Rævene var dog stadig ikke at finde, på daværende tidspunkt, de ledte stadig efter hovedfeltet, så nu var det pludselig rævene, der var forsvundet.

Til sidst var alle dog samlet og der blev som ekstra tilbud sagt, at man kunne få lov at springe serien igen, hvis man var i tvivl, om man havde taget alle spring i serien. Eftersom ingen i ”det forsvundne felt”, anede hvad vi manglede at springe, takkede nogle ja til dette. Resten af feltet ventede ved vejen.

Det var så ………….. 2. gang,……der igen, var noget med en GPS, der ikke var indstillet korrekt. For i 2. gennemridning, var det lige ved at gå galt igen. Feltet ”knækkede” der var igen kortvarig tvivl, om hvilken om, hvilken vej vi skulle. Jens red dog beslutsomt frem og tog ”tyren ved hornene” og valgte en af de to meget mulige skovstier og vupti – efter et par spring, var vi ude ved resten af feltet! Så blev vi enige om, at nu var “den ged vist også barberet”. Dejlig serie i øvrigt, spændende med en masse terræn og stier.

Vel ude igen, var der en lækker serie spring mere og god natur inden pausen. Det var meget varmt og støvet den dag, så tankerne kredsede konstant om is og sodavand, så det var rart at få tørsten stillet med kolde øl/vand i pausen!

Det var en meget veltilrettelangt jagt med flotte spring og vi red også i ”den gamle grusgrav”. Jagten var virkelig godt lavet og der var fint tempo. Der var en del støv, så der kom et par kommentarer, da nogle af rytterne lige tog hjelmene af, for at lufte hovedet.

Efter jagten og navneopråb, var der dejlig frokost med landgangsbrød og kolde øl/vand. Vi kunne sidde udenfor i solen, på nogle bænke, i et skønt område.

Tak for en super lækker tur og en rigtig flot jagt!

Britt Menne