Hubertusjagt ved Bidstrup

Master: Kim Schewing

Assisterende master: Jens Laursen

Bagmaster: Jørgen Larsen

Lørdag d. 10. november mødte 22 jyske og 2 fynske jagtryttere veloplagte op til sæsonafslutningen på Bidstrup Gods. Vejret var lidt gråt i gråt, men det var der vidst ingen, der lod sig gå på af – humøret var højt og snakken gik lystigt mellem hestetrailerne på pladsen. Ved 10-tiden lød jagthornene for første gang, og vores kære, lidt sent ankomne, gæster fik travlt med at komme i sadlen 😉

Endnu en gang blev der blæst til samling – denne gang af et seksmandsorkester, så man ikke længere var i tvivl om hvad, der var i vente. Med rævene i spidsen efterfulgt af Master og hans assistent gjorde heste og ryttere entré på gårdspladsen. Bøjle ved bøjle linede de op, hvorefter velkomst og instrukser fulgte.

I år var publikumsskaren stor og det vrimlede med fotografer, som forevigede dagen – tak for det! Jagten blev blæst i gang og kursen mod første serie var sat. Første serie bestod af bl.a. store kævler, og en granfyldt okser. Alt gik smertefrit og feltet forsvandt ind i skoven. Næste serie snoede sig gennem en bevoksning mest bestående af gyvelplanter. Som ved første serie klarede feltet sig i fin stil igennem.

Tredje serie, Bøgebakken, begyndte lidt tidligere en normalt, da et bette spring var dukket op i forbindelse med at to herrer skulle rydde sporet weekenden forinden… Fjerde og sidste serie inden pausen var de publikumsvenlige hylder i granerne. Alle undgik træerne og kom igennem med knæene i god behold.

I pausen blev både ryttere og publikum forsynet med mad og drikke, og stemningen var i top. Efter pausen fulgte en serie, som ikke havde været med i nogle år, men som til gengæld nok blev den mest mindeværdige serie for mange af rytterne. Som serie fire var den bygget på i alt tre hylder, som var forbundet via skarpe, stejle hårnålesving.

Dernæst var det tid til den velkendte serie, Militarybanen, med banketten, en dyb landing og grøften forenden af bakken. Endnu en gang et fint flow uden større problemer. Næstsidste serie bestod af to almindelige spring, en stor okser og den altid spændende grøft. Her måtte to mand give op, da deres heste bestemt mente at have set et uhyre deri 😉 Sidste serie var som altid de to stendiger og dammen, som i år var mere eller mindre tørlagt. En enkelt rytter havde dog ikke noget imod dette, da hun en uge forinden havde tjekket vandtemperaturen i en lignende dam 😉

Alt i alt en meget vellykket jagt med spændende terræn og forhindringer. Nu manglede det kun at finde årets hubertusvinder. Opløbet fandt sted på en stubmark et stykke fra godset, og otte kvalificerede ryttere deltog i kampen om at fange den ægte rævehale. Calle Persson styrtede afsted og nappede da også en hale, men det var Gitte Stoltze, der i stor glædesrus, løb med den ægte – stort tillykke!

Alle vendte velfornøjede tilbage til gårdspladsen, hvor vinderen blev hyldet og Master/formand takkede for en forrygende sæson. Hestene blev vartet, hvorefter der blev budt på gløgg og småkager i Det Gamle Mølleri. Nu var der kun hubertusfesten i vente, inden der blev sagt på gensyn til foråret.

Tak for en fantastisk dag!

Tessa Pultz