Hubertusjagt ved Bidstrup
07.11.2015

Årets Hubertusvinder blev vores allesammens næstformand Kim Schewing, der med ro og overblik fangede den ægte rævehale i årets opløb.

Her havde især John Sørensen ellers sat et højt udgangstempo, som så viste sig for højt for de første, der passerede halerne. Den falske hale blev fanget af Peter Fløe.

Forud for opløbet havde det mere end 40 ryttere store felt været igennem en, som sædvanlig, veltilrettelagt jagt på Bidstrups arealer. Feltet var krydret med ikke så få gæsteryttere fra Fyn og København, så stemningen var ligeså strålende som den lavtstående novembersol, der undervejs dukkede op.

Allerede efter jagtens 2. forhindring opstod der lidt kludder, hvor Jacob adskiltes kortvarigt fra sin hest efter noget, der godt kunne minde om ungarsk post.

Videre gik det ad serien op og ned ad bakke langs skovbrynet. Reprisen endte i et stykke pløjemark, som effektivt fik feltet helt ned i tempo igen.

3. serie,  i de høje bøge, gav endnu en utidig afsidning og videre i granskoven stod den på teknisk træning med snævre vendinger og relaterede afstande mellem forhindringerne. Alle kom fint ned af den traditionelle stejle skråning, der førte os mod mølledammen, der med skovens efterårsfarver som kulisse, gav os jagtens smukkeste naturoplevelse.

Herefter gjaldt det så Hylderne, hvor vi springer forhindringer i flere niveauer med  hårnålesving imellem. Træer og forhindringer står tæt, og en enkelt rytter måtte her slutte jagten efter et fald. Han kunne dog ride roligt hjemover efter hændelsen.

Pausen var på dette tidspunkt tiltrængt og blev nydt med ryttersnak og en forfriskning med tilhørende hubertus­sandwich.

Tilbage i sadlerne gik det nu mod militarybanen, der altid er en fornøjelse at ride igennem.

Før passage af Bidstrup­dammen var der lagt op til en lille serie med  “4 ­side­ by ­side“  forhindringer. Der er vist plads til forbedring af såvel opsætningen og ridningen af denne  serie til næste år..

Dammen klarede næsten alle, og det samme gjaldt den sorte grøft som var sidste udfordring inden opløbet. Det afsluttende navneopråb med vinderhyldest fandt sted på Bidstrups smukke gårdsplads.

Efter vartning af hestene samledes alle til gløgg og en småkage i mølleriet hvor snakken gik livligt ,og vores dygtige hornblæsere hjalp de professionelle med at skabe den rigtige  jagtstemning.

Forude ventede nu aftenens hubertusfest og en vinterpause til at se tilbage på en Bidstrup jagt anno 2015, der så sandelig var Skt. Hubertus værdig.

Georg Nielsen