Om jagtridning i Jydsk jagtrideklub

Røde jakker, gule kraver og varme heste. Naturskønne ruter med spændende forhindringer gennem skov, mark og hede. Det er nogle af kendetegnene ved jagtridningen hos os i Jydsk Jagtrideklub.

Lad det være sagt med det samme:

Jagtridning er ikke en konkurrencesport. Her er der ingen vinder og ingen tabere. Kun fornøjeligt samvær med rytterkammerater og heste i et dejligt terræn.

Der foregår ingen egentlig “jagt” på vore rideture. Fugle og vildt generes ikke af hverken rytter- eller tilskuerfelt.

Jagtridning er kort sagt rytterfolkets særlige måde at nyde den smukke natur, som vi i så høj grad værdsætter.

I Jydsk Jagtrideklub rider vi vore jagter i Jyllands mest naturskønne områder. Ofte med start fra et kendt gods eller slot.

Tilrettelæggelsen af en jagt foretages af en frivillig jagtlægger og påbegyndes et godt stykke tid før selve jagten. Alle forhindringer opbygges med øje for jagtrytterens sikkerhed, og ruten planlægges med hensyntagen til den omkringliggende natur og evt. vejbelægninger.

Efter opbygningen skal forhindringerne og den samlede rute godkendes af en sikkerhedsrepræsentant, som er udpeget af Jydsk Jagtrideklubs bestyrelse.

Under selve jagten ledes rytterfeltet af 2 “ræve” efterfulgt af Master. Master styrer tempoet under jagten.

Også tilskuerfeltet vejledes gennem terrænet af en stedkendt guide, der ved, hvor tilskuerne får det bedste udsyn over det imponerende felt af ryttere i røde jakker på deres ivrige heste.

Midtvejs holder både ekvipager og tilskuere en pause med forfriskninger, og efter jagten spiser vi sammen en frokost, der oftest er medbragt mad.

En hel jagt varer normalt 2,5 – 3 timer og kan med fornøjelse gennemføres af enhver velgående terrænekvipage.

Jydsk Jagtrideklub har omkring 90 medlemmer fra hele Jylland. Af disse er over halvdelen aktive ryttere.

Et jagtrytterfelt består normalt af 20-40 ekvipager (hest og rytter). Udover klubbens egne jagtryttere kan medlemmer af klubben invitere ryttere fra lokale klubber, og være vært og hjælpere for disse på en eller flere jagter, før disse tilbydes eget medlemsskab.
Sjællandske og fynske ryttere er hyppige gæster ved vores jagter.

Jydsk Jagtrideklub arrangerer 10 jagter om året. Deraf 5 i forårssæsonen (april – juni) og 5 i efterårssæsonen (september – november). Årets sidste – og største – jagt er Hubertusjagten i begyndelsen af november, som traditionelt afholdes i de smukke omgivelser ved Bidstrup Gods.

Selve jagtrutens længde varierer fra 13 til 20 km, alt afhængig af terrænets kupering og sværhedsgrad. Antallet af forhindringer ligger mellem 30 og 40. Ingen forhindring er højere end 1 meter, og det er naturligvis op til den enkelte rytter (eller hest), om man vil passere springene.

Hvem kan blive medlem af Jydsk Jagtrideklub?

Alle, der har vist ridefærdighed i terræn, kan blive medlem af Jydsk Jagtrideklub efter 2 medlemmers anbefaling til bestyrelsen. Samtlige jagter i Jydsk Jagtrideklub er åbne for gæster mod forudgående tilmelding til et klubmedlem.

Hvad koster et medlemskab?

Et medlemskab koster kr. 300 kr. pr. år samt 300 kr. i indskud een gang for alle, inkl. Klubemblem og løs gul krave. Det er da ikke dyrt!

Prøv at deltage i en af vore jagter med godt og muntert kammeratskab i naturskønne omgivelser.