Jagt nr. 3 ved Vejlskovgaard

Ræve: Hans Jacob Fenger og John Sørensen

Bagmaster: Kim Schewing-Christensen

B-repræsentant: Jens Laursen

Vi kørte fra det Midtjyske tidligt lørdag morgen. Det var gråvejr, regn og blæst, ikke lige frem en jagtrytters kop te. Men da vi kom til Odder, ud til Hans Jacob, skinnede solen og vi var meget heldige med vejret, trods det meget våde vejr de seneste dage.

Jagtlæggeren  stod og tog imod os og anviste os plads, omkring hans store nybyggede kostald. Vi fik sadlet op i fint vejr og red ind og linede op på den ny revne gårdsplads, omkring det store springvand. Jagtlæggeren  bød velkommen til 22 forventningsfulde ryttere, Hans fortalte, at alle de nyslåede græsmarker, var det kørt gylle på, så det var en fordel at blive på hesten, hvis vi ikke ville lugte af ko lort.

Vi red ud til den første serie, som lå tæt på gården, her stiftede vi hurtigt bekendtskab med gyllen og lugten. Vi kom godt i gang, hestene var friske og alle kom godt over springene. Herefter gik turen ind i skoven, hvor den første udfordring kom allerede i skovkanten, hvor vi skulle passere en lille bæk. Her  var vi nogle stykker der måtte have flere forsøg, men alle kom over, uden afsidning. Der var en meget blød bund flere steder i skoven, så der måtte skridtes og vi måtte være agtpågivende. Længere fremme på turen, kom vi til et spring, med dyb landing og hurtigt kom der et nyt spring mere, inden vi igen sprang op på højere liggende mark, en slags banket. Derefter kom der en del spring både i skov og på mark, i forskellige udformninger, der satte hest og rytter på prøve.

Før pausen red vi en bred front, det lykkedes nogenlunde, på afstand har det sikkert set godt ud. Pausen blev holdt på en dressur bane, tilhørende en af Hans Jacobs trofaste venner gennem mange år, han var selv til stede, han fik et ”jydsk hurra” som tak for god bekendtskab, som tak for lån af skov og mark.

Så gik det igen ud over gylle marker, skov og et meget kuperet terræn med flotte spring. Næst sidste serie var i noget skov, ned gennem en slags slugt, hvor der var flere udfordrende spring, bl.a. med en tørgrav, som hestene kikkede meget på. Sidste serie var tæt på gården, hvor de sidste to spring var fyldt ud med minibig halm baller, og det var ikke alle hestene, der syntes om, så der måtte flere forsøg til, de fleste kom dog over.

Efter jagten spiste vi vores medbragte mad , på terrassen og i havestuen. Der blev holdt de traditionelle taler.

Hans Jacob takkede sine trofaste hjælpere. Det er en flok gamle jagtryttere, som stadig har lyst og energi til at bygge en jagt. Calle var hurtig til at døbe dem Øst Jysk jagtbyggelaug, og inviterede dem ti Nordjylland, når han skal  bygge jagt i efteråret.

En stor tak til Hans Jacob for en rigtig god jagt. Mogens kaldte det en  ”lorte” jagt, med et glimt i øjet og et smil på læben..

Jagten vil blive husket på en masse gode spring og “lidt” gylle lugt

Referent: Knud Christensen