Træningsjagt 18.01.2014

”Dagen i dag har været den bedste dag i mit liv”, meddelte min 10-årige datter Andrea mig på vej hjem i bilen. Anledningen til denne udtalelse var Jydsk Jagtrideklubs vinterjagt i Kompedal plantage d. 18-1-2014, som hun havde fået lov til at deltage i. 11 ud af 21 tilmeldte ekvipager (herunder Andrea og undertegnede) nåede frem igennem snestormen til lejrskolen på Kompedalsvej. Som forventet var der dejlig læ inde i skoven, og turen kunne startes i højt humør og med et ikke uvæsentligt antal sommerfugle i en 10-årig mave. Terrænet i Kompedal er særdeles velegnet til vinteraktiviteter. Intetsteds var der den mindste smule glat eller blødt, og både springene og turens længde var vel afpasset efter hestenes vinterkondition. Terrænet er også utrolig velegnet til førstegangs ryttere, som ikke helt ved hvor meget de tør – Andrea kunne ride hele turen uden at springe et eneste spring, mens jeg kunne ride ved siden af og springe alle forhindringerne. Oplevelsen af turen i feltet og et enkelt baby-spring eller to på en pony som var en anelse mere fremadgående en den er til daglig og som i øvrigt opførte sig eksemplarisk, var så stor en oplevelse, at det afstedkom ovennævnte kommentar på hjemvejen. Efter en dejlig tur, som nok var frisk, men ikke kold eller våd, hyggede vi os sammen med ild i brændeovnen,  varm suppe og friskbagt brød inden turen gik hjemad igen.

Referent: Marie Syndergaard