Jagt nr. 9 ved Vrejlev Kloster

Ræve: Jørgen O. Larsen & Ulrik Kjærsgaard
Master: Calle Persson
Bagmaster: Bjarne Mørup
Vi mødtes på græsplænen foran Vrejlev Kloster, hvor der blev hilst på alle med store smil, i spændt forventning til hvad Jørgen mon havde fået bygget af forhindringer. En enkelt ankom i sidste øjeblik, der havde sikkert været en længere vej herop end forventet. Nogle medlemmer startede på lånte heste, det er jo helt fantastisk dejligt at det er muligt. Heidi der jo længe har redet med som gæst, fik indleveret sin indstilling om medlemsskab. Derudover var der ingen gæster med på jagten.
Enkelte havde i den tidlige morgen skynding glemt noget udstyr og måtte have dispensation af master. En rød jakke måtte findes og et par støvler. En glemt saddelstrop kunne dog ikke fremskaffes.
Der blev linet op på Klosterets smukke gårdsplads. Og master kom med en formaning om at ride fornuftigt da markerne var noget våde og bløde efter gårsdagens regn. Jørgen havde inviteret to lokale hornblæsere, som blæste jagten flot igang sammen med jagtrideklubbens egne hornblæsere.
Jeg red ud med min makker bagest i feltet. Efter en kort skridttur startede jagten med en opvarmnings galop på den første mark. Men hov der var også forhindringer. Hvordan kunne det nu hænge sammen når der ikke var blevet blæst fremad. Det viste sig at være tidligere omtalte manglende saddelstrop, der betød at hornet ikke kunne komme med ved sadlen. Så vi måtte på denne jagt undvære de ellers så velkendte hornsignaler i jagtfeltet.
Den første serie snoede sig ad skovstier, mange forhindringer var pyntet flot med gran og fyr. De næste serier var på marker, hvor den ene var en anelse pløret. Så alle ryttere huskede på masters formaning og strammede sig an. Mudderstænk var der dog ikke mange som undgik. Så kom den næste serie, som viste sig at være meget kort, kun en enkelt forhindring inden pausen.
I pausen den traditionsrige morsomhed; forsøg at åbne en dåse øl/sodavand med en hånd samtidigt med at du forsøger at styre din fyrige jagthest med den anden hånd.
Efter pausen kom en serie inden vi skulle ride bred front. Vi red på en mark imod publikum, og foran publikum lavede vi et stort cirkelslag (en U vending) inden vi igen fandt vores pladser i feltet. Undertegnede havde problemer med at bremserne var lidt slidte efter de foregående serier. Så jeg endte lige bag ved master. Situationen kunne heldigvis reddes med en omgang af det sidste indhold i saddelflasken. Næste serie var i et engdrag hvor vi snoede os langs kanten udenom de bløde arealer.
Så kom vi tilbage til klosteret, enkelte ryttere drog et lettelsens suk ovenpå anstrengelserne, men det viste sig at jagten ikke var forbi endnu. Vi snoede os igennem skoven frem mod den næste serie. Men nej det blev nødvendigt med en pause, der var nogle ryttere som skulle af med lidt overskydende væske, før vi kunne fortsætte på endnu en flot serie.
Alt ialt var det en rigtig fin jagt, hvor mulighederne i terrænet var godt udnyttet og springene var bygget godt. Der var endda en naturlig banket.
Ved den afsluttende parade kunne master konstatere af vi havde fulgt hans formaninger – alle fuldførte uden uheld undervejs. Det fedtede føre havde ikke givet problemer for de veltrænede jagtheste og ryttere, ud over at ekstra rengøring af hest, beklædning og udstyr var påkrævet. De erfarne jagtryttere var naturligvis forberedt på dette med et ekstra sæt påklædning til den efterfølgende spisning.
Da jagten var blæst forbi, blev vi inviteret til at spise vores madpakker indenfor i godsets fine gamle festsal. Jørgen havde sørget for, at der var hjemmebagt kage til os alle efter madpakken to forskellige endda.
En stor tak til Malthe Holst for at Jydsk Jagtrideklub måtte afholde denne jagt på Vrejlev kloster. Og mange tak til Jørgen for at lægge tid og kræfter i at planlægge og bygge jagten til os. Det var en rigtig dejlig dag.
Hans-Peter Harpøth