Jagt nr. 1 ved Jensgaard

Ræve: Frederikke Stranges og John Sørensen
Master: Jan Stranges
Bag-Master: Kirsten Slemming

Med traileren pakket, med grej og ny hest, kørte vi mod Juelsminde tideligt lørdag morgen, til årets første jagt på Jensgård Gods. Der var fremmødt 23 forventningsfulde ryttere, alle i strålende humør. Da der på behørig vis var sagt godmorgen, blev hesten sadlet.

Vi samledes alle i gårdspladsen, hvor godsejeren bød velkommen, han fortalte lidt om området og skålede, derefter fortalte Jan Stranges lidt om ruten der var 15 km med 7 serier i alt 38 spring, da det var årets første jagt var ruten ikke så lang og springene var ikke i max.
Med godt gang i snakken ned i rækkerne drog vi afsted mod første serie, i alt 7 spring der afsluttede med et stengærde efterfulgt ret hurtigt af et stativspring, ”så var vi ligesom i gang og stilen var lagt på denne jagt”. Desværre for ca. ½ delen af feltet, blev overbommen på stengærdet rykket løs, så dette spring udgik.

Flere af serierne var lagt i skoven, hvor bøgen var sprunget ud og anemonerne stod i fuldt flor i skovbunden, så vi nød skridtpauserne, hvor man bare kunne indsnuse foråret og bøgeskoven. Før pausen var vi lige et smut i havet med hestene, hvor der igen var bøgeskov til den ene side og havet til den anden side, ren honning til sjælen.

Efter pausen var der en spændende serie med lidt sving og drej og lige pludselig 2 rigtig fine grøfter, som lige fik adrenalinen op på max, sidste serie endte i galop ned gennem sluserne. Igen blev der forsøgt at ride en bred front, som nærmere lignede en bred klump, det var tydeligt at se vi helt havde glemt dette i vinter pausen 🙂

Da vi havde vartet vores heste med vand, mash og bad, spiste vi frokost i jagtstuen, hvor der igen blev snakket lystigt, holde de traditionstro taler og truttet lidt på horn.
Tak til Jan for skøn jagt med udsigt og adrenalinkick.

Referent: Henriette Kristensen