Jagt nr. 6 og 7 ved Tirsbæk
21.-22.08.2010

Vi glædede os sådan til denne weekend, så vi tog allerede hjemmefra fredag, fik hestene opstaldet hos Ann Kristine i Hedensted og slog et slag omkring campingpladsen for at hilse på. Der var flere ryttere ankommet og i gang med Birthes rabarberkage og andet flydende. Vi selv skulle bo på Transportcentret lige i nærheden og vandt retten til at skaffe pizzaer med til fællesspisning. Vi måtte en tur til Vejle efter dem. Det blev en hyggelig aften, selvom nogen var godt brugt næste morgen.

Lørdag ankom vi med hest og trailer, godt hjulpet på plads af Jens Betjent, som fik mange trailere på plads, det var noget af en opgave for pladsen var trang, heldigvis var vejret nogenlunde efter nattens regn.

Kl. 10.15 blev der blæst til samling inden jyder, fynboer og sjællændere i sluttet trop red de 3 km til Tirsbæk Gods. Ca. 40 ryttere i høj stemning.

På slotspladsen blev vi modtaget af et jagthornsorkester (dette års danmarksmestere) og de tyske jagtryttere med deres hundekoppel anført af Joachim Martens, som på engelsk orienterede om det forestående. Master Jens Laursen bød velkommen og alle fik en lille forfriskning. Det var et imponerende syn, som næsten ikke kan beskrives.

Som ræve red Tina Bach sammen med den tyske sporlægger, der har 2 metalholdere, en på hver side af hesten. med en væske, der dryppes på jorden for at lægge spor til hundene.

Master Joachim Martens, mellemmaster Jens Laursen.

Så blev der blæst jagt begyndt og feltet red mod første serie som var omkring en stor kornmark, hvor kornet var blevet snittet inden en serie på 6 forhindringer var placeret. Derefter fik hundene et hvil og rytterne kunne nyde udsigten over Vejle Fjord. Næste serie var 4 forhindringer rigtig godt placeret i et skovområde. Så fik hundene et hvil igen inden den sidste serie på 6 spring, som var de eneste hvor tilskuerne fik fornøjelsen at se feltet. I pausen var der der øl til rytteren og vand til hundene, som benyttede sig af en rislende bæk og fik kølet poterne. Der blev blæst jagthorn og feltet red en tur til fjorden hvor også hestene fik skyllet ben, og Jan Stranges tog sig et ukontrolleret møde med vandet (husk Jan – ingen tager jakken af før jagten er slut).

Jagten sluttede på slotspladsen og igen et imponerende syn af hunde, heste og ryttere og tonerne fra jagthornene, der spillede harens død og jagt forbi. Så blev hundene fodret, det forgik midt på gårdspladsen men ingen af hundene rørte maden, før de fik lov.

Nu gik turen så tilbage til campingpladsen og efter vartning af hestene var der gratis sandwich på Tirsbæk.

Lørdag aften var der festlig sammenkomst i teltet med helstegt gris og salatbord. Vi var 80 deltagere. Det var en rigtig hyggelig aften, men blev afbrudt af Merete (arrangement chefen), som oplyste, at de tyske ryttere var taget hjem på grund af en misforståelse, så der blev ingen hunde til søndagsjagten. Vi bestemte, at vi ville ride alligevel, festen fortsatte med besøg af “Lumberjach”, som hurtig fik vores hestepiger til at interessere sig for skovhugst.

Britt Menne havde komponeret en Tirsbæk sang som vi hurtigt fik lært godt anført af pigekoret – Calle og Britt på fløjte. Tak for det Britt, den var rigtig god.

Alt tydede på, at det var en vellykket fest som for nogens vedkommende varede til ud på de små timer, der var da nogen der næste morgen havde influenzalignende tilfælde.

Søndag morgen blev der atter blæst til samling og et nu noget reduceret jagtfelt red til slotspladsen. Solen skinnede på trods af nattens regn og vi blev modtaget af tonerne af jagthornene, masters morgenhilsen og et glas portvin.

Ræve: Tina Bach og Kirsten Slemming.

Marster: Jens Laursen.

Turen var jo den samme som lørdagsjagten og gik uden problemer, trods den meget tunge og lerede bund, hvor hestene virkelig kom på arbejde på den 8 km lange rute. Ros til vores heste.

Efter afslutningsparaden og tilbagekomsten til campingpladsen hvor hestene blev vartet, havde Anne og Kim hentet sandwich til os alle vi spiste dem i teltet inden hjemturen.

Det har været en oplevelse at være med, både som rytter og tilskuer, så på alles vegne siger vi TAK til bestyrelsen og deres trofaste hjælpere for det kæmpe arbejde de har lagt for dagen.

Birgit og Kirsten Nørgård