Jagthornsblæsning til hest

Det er sjovt at blæse i jagthorn og så lyder det rigtig godt. Signalerne bruges til at fortælle ryttere og publikum om næste punkt i jagten.

På et passende tidspunkt, blæses der ”Jagtvelkomst”.

Som udgangspunkt blæses “Giv Agt og Samling”, lidt før start. Dette signalerer at folk bedes begynde at indfinde sig på deres pladser i feltet og i det hele taget blive færdige og klar til jagten.

Efter oprangering og information fra ræve og mastere, blæses “Jagt begynd” og man rider afsted på jagten. I nogle tilfælde, kan man blæse “Held og Lykke”

Ude på jagten, findes et antal spring og før en springserie blæses “fremad”. Dette signal er et hurtigt signal som blæses på de højere toner og af og til er det svært for jagthornsblæseren hvis hesten er urolig, så signalet kan udelades, dog er det tilrådeligt at prøve at blæse signalet. Hvis der er flere jagtryttere der blæser, kan de forreste blæse “fremad” og dem der befinder sig længere nede i feltet, kan blæse “Forstået”.

Signalet “Holdt” blæses hvis der i feltet er behov for at vente, det kan være en der har en afsidning eller andre ting som gør at feltet skal vente på klar.

I pausen, blæser man af og til “Frokostsignalet”, et signal som mange efterhånden kender godt.

Når jagten er forbi, oprangerer man og der er opråb hvor man melder Fuldført eller Deltaget. Efter de sidste informationer, blæses “Jagt Forbi” og af og til også “På Gensyn”.

For at blæse på jagthorn til hest, er det nødvendigt at øve sig. Det er også nødvendigt at virkelig ville det og øve, selv om man ikke gider eller er træt. 10 minutter hver dag er fint. Nogle dage er det nemt, andre dage kan man næsten ikke blæse en tone. Efterhånden som øvelsen kommer, bliver man bedre og bedre.

Lidt om jagthorn

Der findes et gigantisk udvalg af mundstykker, men det mest udbredte er Bach 7C som oprindeligt er et trompetmundstykke. Der findes også mundstykker af kunstplast, disse er gode at bruge i koldt vejr, men de har en lidt anderledes lyd, dog ikke noget af betydning. Det er op til hver enkelt hvad man synes om.

Jagthornet er typisk et Fürst Pless jagthorn med grøn bevikling. Man kan få jagthorn med stemmetræk som bruges når man spiller sammen med andre eller ønsker at justere højden på mundstykket. Jagthornet kan lave 7 toner, dog bruges mest de 5 og man danner selv tonerne på mundstykket.

Jagtmelodierne findes på CD og man kan afspille disse og lære melodierne.

Jagthornstasken til hest er god at have hvis man ønsker at opbevare hornet i tasken når man rider. Andre vælger at ride med hornet i hånden eller i en rem over skulderen, dette kræver dog noget øvelse.
Jagthornstasken er lavet af læder og er lidt ligesom en sadeltaske bare den er udformet til jagthornet. Den kan være privatindkøbt eller indkøbt efter aftale med jagtklubben.