Jagt nr. 4 ved Rugård

Master: Tessa Pultz
Ræve: Michael Laursen og Jens Laursen
Bagmaster: Bjarne Mørup

4. jagt d. 21. maj 2022 blev afholdt på Rugaard Gods på Djursland. Det var Michael Laursens debut som jagtlægger, og han slap upåklageligt fra opgaven!

Der var endda slået stort brød op med det samme, og i samarbejde med Finn Poulsen ligeledes stablet et følgefelt på benene. Til stor glæde blandt spirende jagtryttere. 24 ekvipager til hovedfeltet og 14 til følgefeltet trillede forventningsfulde ind på p-pladsen, netop som regnen stilnede af, og solen tittede frem.

Humøret var højt som altid, da der blev hilst på jagtkammerater nye som gamle, og opstrammere blev skænket til de trængende, indtil det var tid at opsadle de velpolerede (enkelte støvsugede!) heste. Paraden blev indtaget foran godset, desværre uden godsejers tilstedeværelse, da hun var udenbys på dagen. Mon ikke hun ville have nydt synet af det store fremmøde – et flot, langt felt i røde jakker fyldte hele pladsen! Der blev budt velkommen, og jagten kunne begynde.

Når man som jagtrytter værdsætter smuk natur, blev man ikke skuffet, for området omkring godset er vitterligt en fortælling værd i sig selv – med en smuk nyudsprungen bøgeskov placeret på bugtende, højtliggende terræn med fascinerende havkig de fleste steder, ja så var der lagt op til et skønt ridt. Både i skov og langs strand.

Hovedfeltets rute bød på syv serier, fire før pausen og tre efter. De fleste var opstillet inde på de tætte skovveje, godt omkransede af træer, en god bund og med en masse sving, der bugtede op og ned – en sand fornøjelse! Ligesådan for én af følgefeltets fire serier i alt. Ude på åbent terræn mødtes begge felter til to fællesserier, hvoraf specielt den ene, beliggende i et stort parklignende område, skal fremhæves. Her var der et sammensurium af forhindringer, bl.a. bestående af renoverede permanente spring fra fordums jagter, sat på kryds og tværs, dybe landinger, slangegange og op og ned af bakker. Plads til tempo. Måske lidt for meget for nogle, og det rygtes stadig hårdnakket, at Master ikke

længere var at finde blandt de helt forreste ved seriens afslutning…. Uanset, så var drikkepausen på pladsen kærkommen!

På dette tidspunkt havde vi desværre mistet én ekvipage, da hans hest mødte et andet bagben, og kort tid efter pausen måtte endnu en deltager udgå pga et uheldigt spring. Men ellers var det en tilfreds og tilpas flok ryttere, der efter endt ridt atter kunne samles foran godset til navneopråb og blæsen jagt forbi. Og så gik turen i fangekælderen!

Hér havde Michael (og hjælpende hænder) sørget for lækker vikingegryde i lange baner. Til rigtigt mange. De næste mange år.. Og med god varm mad i maverne, takketaler og Jydsk hurra-skålen, kunne man lægge endnu en veloverstået, fint planlagt jagt i et altid fantastisk selskab til sine minder fremover. Tak for det!

Annette Varst Munk