Jagt nr. 4 ved Sindal

Master: Erik Juul Jensen
Ræve: Jens Laursen og Carl Persson
Bagmaster: Susanne Jensen

Vejret var lidt truende – vi var inde i en ustabil periode med regn og tordenbyger omkring os. Men det blev faktisk ok vejr – ca. 12 grader og vekslende skydække, med lidt småregn, helt uden betydning for nydelsen!
Der var 19 ekvipager. Det havde naturligvis været ønskeligt med et lidt større felt – mest synd for dem der ikke deltog skulle det vise sig.
Vi var kommet langt mod nord – jeg selv havde valgt en overnatning for at fordele trans-porten mellem Sindal og Kolding over to dage. Det skulle Jens og og Jakob Fenger måske også have gjort. De kørte sammen og det var ikke let at finde ud af hvem der var ansvarlig for en for sen ankomst!

Efter lidt opvarmning, var første serie placeret i en plantage med små/nye grantræer – virkelig gode spring til en begyndelse, alle fik en god start, og så vidt jeg ved, uden at skade de nye træer. Lige herefter dukkede en serie med 10 m lange træstammer op, og vi fik en forrygende tur hen over disse ………… og sådan blev det faktisk ved! En enkelt gæsterytter var lige uden hest en kort stund, men ingen skader.

Det blev en lidt krævende jagt, forhindringerne var moderate i størrelse, godt opbygget og placeret med omtanke, men terrænet udfordrende. Der var mange skovpassager, og lækre enge, hvor forhindringerne dukkede naturligt op. Jagtlægger havde udnyttet mu-lighederne optimalt og det hele hang sammen i en god helhed – her var det lykkedes at skabe et “rigtigt” jagtmiljø, i en meget indbydende natur.
Det blev til i alt 43 supergodt byggede forhindringer fordelt i 7 serier – plus en bonusrunde: Da feltet igen var tilbage på Birkedal, spurgte Master om der var stemning for en runde mere på de lange træstammer fra 2. serie – de fleste ville med, og vi fik en sjov afslutning, hvor vi red 4-5 på række over stammerne, ikke alle hold var lige gode, men sjovt var det.
Publikum havde også en god tur – kunne stort set se det hele, og efter stemningen at dømme, var de rigtig godt tilfreds med arrangementet.
Ifølge min GPS blev turen på godt 18 km incl. bonusrunden. Jeg kan i øvrigt se i mine notater fra 2006, hvor vi sidst var på Birkedal, at ruten denne gang var temmelig meget anderledes – flot at det kan lade sig gøre at finde så meget velegnet jagtareal ud fra en enkelt matrikel.

Der var dækket op til frokost i Eriks nye maskinhus, en rigtig fornuftig løsning, for regnen tog til. På forrige jagt havde Mogens Jessen doneret en nødhjælpspakke, bestående af nogle flasker snaps, denne havde været i sikker? forvaring hos formanden og blev så nydt her, selvom Mogens ikke havde mulighed for at være med.
Det kræver noget areal at lave sådan en jagt, og Erik havde haft behov for 8 lodsejeres accept, for at jagten kunne hænge sammen. De var alle inviteret med til frokost, hvor hele Eriks familie havde været indskrevet for at lave frokost til dette selskab – stort arbejde, men der var tydeligvis tilfredshed over hele linjen.

Som det fremgår, blev det efter min mening en fantastisk god tur – klart køreturen værd. Et flot, og stort, stykke arbejde – der er ikke noget der kommer af sig selv.

Kjeld Johansson