Jagt nr. 3 ved Kompedal

Hjælpemaster: Bjarne Mørup
Jagtlægger: Bestyrelsen
Bagmaster: Jens Laursen

I var rigtig godt ridende alle sammen – det var en fornøjelse at se på! udtalte Jens Laursen ved frokosten, han red bagmaster og havde således overblik over det 30 mands store felt.

Det var en rigtig god jagt. Godt jagtvejr, lidt køligt og blæsende med vekslende skydække. Vi har været i Kompedal tidligere, men denne jagt varsler nye tider. Bestyrelsen ser gerne, at vi kan vende tilbage hvert/hvert andet år? til en række fast stående forhindringer. Bestyrelsen med venner havde derfor bygget ca 25 virkelig gode solide forhindringer.

Efter en opvarmningsserie over gamle kævlespring i et brandbælte blev vi præsenteret for en række mellemstore helt nye faste forhindringer i et dejligt højt tempo, samtidig med at vi blev fanget i en lidt kraftig haglbyge, men den var hurtig glemt igen. I en smart linjeføring strøg vi over serien igen i omvendt rækkefølge. Før pausen blev vi sat på en lækker skovserie i max højde i godt drive. Endnu en serie af denne kaliber fulgte efter pausen, hvor vi efter en dyb landing befandt os i et sletteområde – lidt ustabil bund og skrånende terræn, men alligevel klarede alle sig over de forhindringer der fulgte her. Afslutningsvis genså vi en markserie fra tidligere års jagter.

Her var alle ingredienserne til en god jagt: godt terræn – indbydende forhindringer – god afvikling i godt (højt) tempo – samt et godt humør hele vejen! Det blev til ca 20 km (iflg GPS’en) på 2 timer og 20 min og 38 forhindringer. Der var indlagt flere gode transportgalopper, som medvirkede til oplevelsen af en hurtig action fyldt tur trods den lange distance. De solide indbydende spring animerede hestene til fine præstationer, jeg tror alle meldte fuldført, og der var heldigvis ingen uheld.
Lidt malurt i bægeret: der var ikke optimale forhold for tilskuerne, de kunne ikke komme til flere af serierne og de var ofte dårligt placerede – det må vi håbe kan blive bedre.
Vejrguderne skubbede lige til os med endnu en haglbyge da vi skulle sadle af, så det gik ret kvikt!

Frokosten blev indtaget i lejrens fælleshus, hvor aftenens grillarrangement også foregik. Nogle kørte hjem, men mange blev til aftenseancen. Der var indrettet overnatningsfolde til hestene på en mark, og i løbet af eftermiddagen hjalp de fleste til med borddækning og andre praktiske ting. Der var vist flere der nåede en lille en på øjet, og enkelte fik over et par øl en snak om løst og fast. Jeg selv nåede hjem med hesten og havde konen med retur.
Vi var 30 + til festen – der var plads til flere, mest synd for de der ikke var med. Vejret var for køligt til udendørs spisning, men kompetente folk sørgede for perfekt grilning udenfor på 3 medbragte gril. Menuen bestod af bøffer, kyllingefileter og pølser fra grillen, hertil flødekartofler, brød og alskens salat. Hjemmelavet pære/chokoladetærte fulgte til dessert. Et super måltid med stort udvalg af vin, øl, vand, m.v. til. Kaffen blev ledsaget af cognac fra vores sponsor ALM BRAND, godt initiativ!
Der var god stemning hele aftenen (det lød af meget mere end 30 personer). Mogens Jessen deltog uden sin kone, måske manglede hun noget at tage på, for Mogens bortaktionerede et par G-strengs trusser til højest bydende, 75,- kr. gik til klubkassen. Det blev også til lidt fællessang fra sangbogen, kan måske godt blive bedre! Højest usædvanligt drak Formanden adskillige vand i løbet af aftenen, og han kørte også tidligt hjem – forklaringen (for sådan en er der naturligvis) var, at der ventede en halvmaraton i Århus dagen efter, tro det eller lad være! Jeg var ikke blandt de sidste der gik til ro, så jeg har måske misset noget fra de små timer, men tror ikke det var væsentligt.
Der var masser af sengepladser i lejren og arrangementet sluttede med morgenmad søndag formiddag.
Jagt og fest begge til høj karakter – et godt initiativ der, hvis det skal gentages, naturligvis kræver at der igen er ildsjæle der kan og vil tage fat med alt det praktiske.

Referent: Kjeld Johansson