Hubertusjagt ved Bidstrup

Ræve: Bjarne Mørup og Gitte Stoltze

Master: Kim Schewing-Christensen

Bagmaster: John Sørensen

Traditionen tro mødte de Jydske jagt ryttere op til årets store Hubertus jagt på Bidstrup gods lørdag d. 12. November. Morgenen var kold, men trods frosten var mange ryttere mødt op for at deltage. Alle rytterne og tilskuerne samledes på gårdspladsen, hvor Kim bød os alle velkommen og ønskede god jagt. Vi havde i år gæster med både fra Fyns jagt klub og Sportsrideklubben.

Lige som jagten blev blæst i gang brød solen gennem tågen og varmede dejligt. Bestyrelsen havde i år lagt en ny, spændende og udfordrende rute med både nye og nogle af de gamle serier, som bød på alle aspekter inden for jagtridningen. Vi havde serier med A-spring 2 og 2. En skøn og sjov tur på ”hylderne” i slangegang 1 og 1 med hornorkesteret blæsende mellem hylderne, en tur på “militarybanen” og en dejlig serie, hvor vi red 4 og 4 og ikke mindst den store grøft, som gave lidt udfordringer. Turen var smuk og spændende i landskabet omkring godset og trods den kølige luft og et par enkelte afsidninger var humøret højt gennem hele feltet.

Efter vel endt jagtridt stod turen nu på opløbet, hvor Frederikke og Lillebror skød gennem feltet og fangede den rigtige rævehale og velfortjent blev årets Hubertusvinder.

Festdeltagerne samledes i baren på Hotel Randers til en eller flere ”fyraftens øl” inden aftens Hubertusfest, hvor årets og de foregående års Hubertusvindere blev hyldet og fejret. Hotel Randers serverede en udsøgt middag med dejlige vine til. Alle traditioner blev overholdt og taler udført, mens toastmaster Jan guide os gennem aftenen. Efter middagen spillede bandet op til dans og alles træben blev svinget rundt på gulvet.

Det er det første år, jeg har været med til både opløbet og Hubertusfesten og det hele levede op til alle forventningerne. Det var en super skøn dag og aften. Og det er bestemt ikke sidste gang jeg deltager.

Bettina Bertelsen