Jagt nr. 6 ved Moesgaard
25.06.2011

Hos Jens Laursen, Moesgaard  Allé, med efterfølgende fælles spisning og fest.

Lørdag d. 25. juni 2011

Jagtdeltagerne blev ved velkomsten mødt af jagtlægger, Jens Laursen, som havde påtaget sig hvervet som både master, højre- og venstre ræv, samt bagmaster, på sin dejlige lille pony, som var taget i brug for at undgå lavthængende grene på turen.

Nå, spøg til side…

Jens Laursen bød velkommen til de fremmødte ryttere på en dejlig solbeskinnet formiddag, og fortalte, at jagten var passende lang og med et passende antal spring med udfordringer af enhver art, grøfter, vand og dybe landinger.

Efter velkomsten startede turen med en skridttur op omkring Moesgaard, hvor vi red omkring den meget omfattende nybygning for udvidelse af museet, der hvor vi normalt har opløb til Hubertusjagten i Aarhus.

Der var så en opvarmningsrunde op over bakkekammen og ned på den anden side i galop, hvorefter vi velopvarmede kom til den første serie af passende opvarmningsspring på bakketoppen, hvor publikum ventede.

Derefter tilbage på den anden side af vejen, hvor de næste 2 serier ventede med udfordrende spring.

Derefter gik det igennem skoven og over Giber å, med en spændende serie rundt i skoven sluttende med en meget brat nedstigning af en skrænt, hvor publikum ventede med en kold forfriskning.

Efter pausen var der endnu en serie, inden vi nåede op til Vilhelmsborg, hvor de første 5 spring stod flot placeret og opbygget i skovbrynet, og alle troede det så var det, men nej, vi tog samtlige spring på Vilhelmsborgs militarybane uden undtagelse, så vi fik prøvet bratte nedspring, brede oksere og hvad der ellers var af gode spring på banen.

Det var lidt af en prøvelse både for hest og rytter, hvor konditionen skulle bevises for alle.

Derefter gik det hjemad igen med 2 mindre serier og en grøft, inden feltet nåede Moesgaards Allé, hvor alle kunne melde fuldført.

Tak for en fantastisk god jagt til jagtlægger og hjælpere.

Efterfølgende var der vartning af hestene og frokost i drivhuset.

Arrangementet var planlagt som en weekendtur, så en del heste blev opstaldet i små folde på marken eller i stalden, så ingen skulle ud at køre efter aftenens arrangement.

Undertegnede var desværre selv forhindret om aftenen, men skulle hilse fra de der deltog, og sige det både var fantastisk mad og godt selskab til langt ud på natten.

Alt i alt en tur som gerne må gentages.

Referent,
Finn Poulsen