Jagt nr. 7 ved Tingbjerggård

Ræve: Tessa og Svend
Master: Michael
Bagmaster: Bjarne
Da jeg begyndte at ride jagt i Jydskjagtrideklub for mere end 20 år siden, var Svend en af dem som tog sig godt af mig. Han var et ansigt man så hver gang, et stort smil og et godt menneske. Pludselig var han væk over nogen tid. Men heldigvis har Kamut fundet vejen tilbage til jydskjagtrideklub. Kamut er en stabil jagtrytter og samtidig et rigtigt godt menneske for Jydsk’s ry. Smilende, venlig og rar, om man er til hest eller ej. Og så kan han også kalde sig for en rigtig god jagtbygger og -lægger.
I dag afholdte Svend sin jagt nr. 2 i jydsk.. Jeg havde godt hørt fra den sidste jagt han afholdte, at det der jagtbyggeri, det har Kamut fanget ret godt. Så jeg var mega glad for at kunne være med denne gang.
Jeg havde fået kørelejlighed, og vi var ” i så god tid” at vi lige nåede at køre en anden vej end først planlagt. Så en tur ud hvor kragerne havde nummerplader på, ud af en meget lang grusvej og forbi en større besætning af frilandsgrise. For mig var det en oplevelse at se de små kræ hygge sig. Nå men vi havde jo en jagt at skulle frem til. Og vi blev da heller ikke de sidste ankommet.
Vupti vupti rundt og få hilst på alle, betale for jagten og så sadle hest op. Ingen stress og en mega sød hest.
I sadlen og velkommen. Et trut og jagten var begyndt.
Jeg havde fået en af de bedste makkere man ( jeg ) kan ønske sig. Nemlig en som gerne vil ride to og to, lige som jeg selv synes er en fed kunst at kunne mestre. Og samtidig en glad rytter, som havde afsat alt det der hjemme, for jagt det SKULLE der være tid til.
Jeg var på, for mig, en ny hest, så vi lagde os helt naturligt bagerst i feltet. Med respekt for de som kender deres heste.
Jeg har svært ved at få armene ned, for det var virkelig en jagt med ALT hvad en jagt snart kan byde på. Virkelig flot arbejde Kamut.
Der var samlet en flok på 16 ryttere, alle i vores flotte røde/hvide farver. Det ser så skide godt ud.
Alle var godt ridende, så tempo blev lagt derefter. Fuld fire spring ind gennem skoven, op og ned, hen over, ned igennem og så blev det pause.  Waw var bare min tanke, jeg kunne se hvordan alle smilede. Også Kamut, men det forstår jeg nu godt. Sikke et værk.
Solen trak væk, og noget anderledes vejr lurede længere ude. Så næste del af jagten blev blæst i gang og inden længe var vi i gang igen. Fuld galop, denne gang hen over marken, og samme oplevelse igen af ALT.
Sidste serie var virkelig toppen, rigtig dejlig lang, med variationer af skov, land, vand og sand.  Vi havde publikum med os ret meget af tiden. Min fornemmelse er at de ikke havde lang vente tid, og at de fik set rigtig meget…
Skulle nogle være kommet hjem med sorte pletter ud over det hele, efter nogle ture gennem de sorte vandhuller. Så kom der lige et lille fif fra en jagtrytter.
Når du ligger dit tøj i vaskemaskinen, så tilføj lige en tsk. bagepulver. Så har du hvide ridebukser næste gang også. Pøj pøj.
…Med svedte heste red vi til sidste samling og de fleste havde fuldført. Der var en enkelt som måtte uvillig ud af sadlen. Men det skyldes nu hverken tempo eller forhindringer. Jeg undlader at sige mere, da jeg at blive godt betalt for ikke at nævne noget navn.
Frokosten blev afholdt i en lade. Kamut og hans bedre halvdel bød på dejlig mad, kaffe og kage. Det havde i virkelig gjort godt. Som alle var ved at være færdige, startede regnen. Så det blev en våd tur ud til bilerne.
Jeg håber alle er kommet godt hjem.
Tusinde tak for i dag. Tak for glade jagtvenner, tak for en god jagt og tak for skøn kørelejlighed.
Gitte E.