Jagt nr. 9 i Thy

Ræve: Suzanna Child og Carina Rose Sørensen
Bagmaster: Bjarne Mørup
Referent: Pernille Damsgaard

Herlig jagt, herlige mennesker og en herlig natur. Intet mindre.

Det er noget af Danmarks absolut vildeste natur vi lørdag 17. oktober fik lov til at opleve en lille flig af, da Suzanna og Carina inviterede til jagt i Thy.

Nationalpark Thy går fra Agger Tange i syd til Hanstholm Vildtreservat i nord, og man kan kun sige, at området omkring Tvorup, Tvorup Hul og Egebaksande er de rene naturperler. Traner og krondyr kan ofte også ses i området. Nu er det bare sådan, at hvis det ikke gik over stok og sten, så skulle de 21 ryttere snakke om alt mellem himmel og jord, så der var nok ikke så meget overskud til andet end det. Det var en flot tur – og en hyggelig tur.

Dagen begyndte på bedste corona-manér med albuehilsner og godt humør. Vejret var perfekt, så alle var glade og forventningsfulde. Jeg tror godt, jeg tør sige på vegne af alle deltagere, at det var en flot og godt tilrettelagt jagt.

Jagten begyndte hos Suzanna, hvorefter turen gik rundt på de mere åbne arealer. Snart blev de åbne arealer afløst af mindre skovstier, hvor det gik op-og-ned – så til venstre – så til højre. Man skulle holde tungen lige i munden og følge trop – ellers var der fare for at blive hægtet af.

Undervejs var der nogle ‘pit-stop’, men alle kom hjem i god behold. Ulrik var endda så heldig at have fuldført jagten, selvom om han ikke selv kom helt med over grøft nummer to. Men det gjorde hesten ?.

Turen rundt i Nationalpark Thy var på 18 kilometer, og de 43 spring var fordelt på otte serier. Fire før pausen og fire efter pausen.
Pausen blev nydt i selskab med publikum, som blev transporteret rundt af Thy Køreselskab, der havde spændt to fjordheste for vognen. Derfor var det ikke kun jagtrytterne, der fik sig en oplevelse ud over det sædvanlige.

“Jeg har aldrig kørt rundt i Nationalpark Thy i hestevogn. Det var en stor oplevelse. Og sikke flotte I ryttere er, når I kommer i fuld fart”, sagde 79-årige Nancy Madsen fra Silkeborg, der havde vovet sig med ud på turen.

Efter pausen vendte rytterne hjemad mod Suzanna, hvor feltet sluttede af med et par serier på græsmarken, hvor der også var en enkelt forhindring med en dyb landing. Meget dyb.

Herefter gik det igen over stok og sten, og de sidste spring var flot pyntet med græskar. Om nogle af dem blev til mos vides ikke.
Dagen sluttede med store smil, lækker fiskekagemand, taler, gaveoverrækkelse og selvfølgelig et par velklingende trut fra vores egne jagthornsblæsere, Tessa og Bjarne, hjemme i Suzanna og Jespers hyggelige gildesal.

Der blev givet mange roser til Suzanna og Carina for den fine jagt og jydsk hurra for de involverede parter.

Pernille K. Damsgaard