Hubertusjagt ved Bidstrup

Ræve : John Sørensen og Jens Laursen

Bagmaster: Bjarne Mørup

Jagtlægger: Bestyrelsen

Så oprandt endelig dagen, efter en skuffende aflysning af Hubertusjagten i Aarhus, hvor vi skulle holde klubbens egen Hubertusjagt i skovene omkring det smukke Bidstrup Gods.

Det startede med lidt tåge og småregn da jeg kørte hjemmefra, men da jagten blev blæst i gang af Aros Blæserne, påkaldte de sig Skt. Hubertus årvågenhed, og solen kom frem bag skyerne og velsignede os alle med et fantastisk jagtvejr.

35 ryttere og et stort ledsagerfelt kunne i strålende solskin begive sig ud i skovene.

Turen var lagt lidt anderledes i år, så vi startede med en serie tæt på slottet med opvarmning på en rapsmark, før det gik over stok og sten ned langs skoven og frem til publikum, som her fik set 7 spændende spring.

Næste serie startede med en bred front op imod publikum – nok den flotteste brede front jeg har været med til at ride, og ved enden af marken samledes feltet igen, for at ride en serie op og ned af bakker, med publikum på sidelinjen.

Desværre måtte en rytter her bide i græsset og stoppe for den dag. Heldigvis gik det ikke så galt, selv om rytteren nok må ønske sig en ny ridehjelm i julegave.

Næste serie foregik igennem skoven, hvor spændende 4 faste forhindringer er bygget op og ned af bakke, desværre er det ikke muligt at køre i biler til den serie, som ellers kunne være spændende for publikum at se.

Dernæst kom Bøgebakkens mange kraftige og svære forhindringer i enkeltkolonne.

Som noget nyt red vi efter Bøgebakkens stejle skrænter ned til vejen igennem gyvlerne, som fører ud til ”Hylderne”, hvor der er placeret 8 spændende spring som publikum kan se fra flere sider, nok den helt store publikumsoplevelse på denne jagt, og særdeles sjov og spændende at ride.

Herefter en velfortjent pause med sandwich og lidt til halsen, både til ryttere og publikum.

Efter pausen red vi om til ”Militarybanen” som startede med opridning over banketten og videre til de 4 faste forhindringer, sluttende med tørgrøften og nogle lette trækævler.

Så kom vi til tyrens højdepunkt for både ryttere og publikum, Stendigerne og ”Vandgraven” som i år var gravet dybere, og som nok voldte en del ryttere problemer, men de fleste kom over, og fortsatte videre til springene langs skoven, som endte med den brede grøft med stejl stigning lige efter springet – den voldte overhovedet ingen problemer for heste og ryttere, selv om den ser drabelig ud, set fra vejen.

Herefter var der opløb med ridtet om rævehalen, for de ryttere, der havde fuldført dagen jagt, og som skulle med til festen på Hotel Randers om aftenen.

Årets Hubertusvinder blev dette år Bjarne Mørup, som kunne føres op til slottet ridende med det røde æresdækken, og flankeret af ”Rævene”.

Efter vartning af hestene var der gløgg og småkager til alle ryttere og deltagere i Mølleriet, hvorefter alle ryttere fik udleveret en staldplakette til minde om en rigtig dejlig Hubertusjagt 2014.

Herefter tog nogen hjem med hestene, imens en del rytter fik hesten opstaldet hos Jørgen Steen, for at kunne deltage i en forrygende traditionsrig aftenfest med 43 deltagere og musik til den lyse morgen.

Tak til bestyrelsen og alle hjælpere, der gjorde denne dag til en helt uforglemmelig Hubertusdag.

Referent Finn Poulsen