Jagt nr. 1 ved Mønsted

Master: Tessa Pultz

Ræve: Carina Teglgaard og Kristian Fjeldbo

Bagmaster: Bjarne Mørup

9. april ’22. Blå himmel, 4 grader og en med en frisk nordenvind og Dannebro flagrende, men lidt dejligt at søge læ bag en trailer, pyt – varmen skulle nok indfinde sig, når først starten gik.

Carina bød velkommen til sin og Renes ejendom, Tessa overtog kommandoen og instruerede på myndig vis, portvinen blev indtaget med lidt overløb ved de urolige heste, hvorefter jagthornene gjaldede.

Vi red afsted, jeg med Denise som makker, hun blev dog senere aflastet af Malene, gennem Renes kornmarker som lige havde modtaget afgasset gylle, det vil sige det har været gennem biogasanlæg, og dermed lugtfri, godt for det, eftersom Tessa valgte at dumpe sin fine jagtpisk i en ganske pæn gyllepøl, den blev dog taget til nåde igen.

Første serie indtraf gode solide opbyggede spring, undertegnede, havde som sagt Denise som makker til venstre, ikke desto mindre lykkedes at få en refus på første spring til venstre. Havde nok fået sat autopiloten på for tidligt, det blev så heller ikke til flere forbiere. Flere spændende serier fulgte, godt placeret i et meget varieret og smukt landskab med thuja og andre stedsegrønne træer, der gav dejlig læ for den lidt skarpe nordenvind. En enkelt afstigning eller to blev det vel til for Anne, som hun selv beskrev som yoga øvelser ud over ørene på hesten, godt filmet af Jimmy, men mon ikke der blev til et blåt mærke.

Pausen indtraf med den velfortjente øl og vand i en lysning i skoven.

Flere serier fulgte, blandt andet en med nye trekant bomme godt placeret på en lidt snørklet skovsti, turen bød også på vildt oplevelser med både krondyr og råvildt, så Renes ruhårede hønsehund har noget at se frem til oktober. Jagten bar i hele taget præg af mange solide velplacerede hjemmebygget spring, kæmpe arbejde Carina!!! som var en fornøjelse at springe.

Jagten blev blæst af for de 25 fremmøde, hvoraf nogle måtte melde deltaget, hvilket jo også er det væsentlige!!! Herefter stod Rene for det store pølsebord med dertil hørende i maskinhuset.

Tak for en god dag og start på forårsjagterne 2022.

Hans Jakob Fenger