Jagt nr. 10 ved Fjelsted

Ræve: Erik Juul Jensen og Kim Schewing-Christensen
Master: Carl Persson
Bagmaster: Jørgen O. Larsen

Årets anden sidste jagt var i det nordlige Jylland hos Erik Juul Jensen. Det var rigtigt dejligt ridevejr, springene var ikke så høje, da det havde været regnfuldt op til jagten, fortalte Master ”Calle”.

Jagtlægger Erik Juul bød velkommen, han var glad for at se så mange ryttere møde op, trods en lang køretur for de fleste.

Turen var ca. 17 km lang med 35-40 spring. Det var mit første besøg hos Erik. Jeg forstår godt, at han fik “Årets jagt”-titlen i 2011. Det var da det mest fantastiske terræn, masser af skov, op og ned af skrænter, spring over grøfter, dybe landinger, alt hvad der hører til en rigtig herrejagt.

Vi var i alt 25 ryttere. Første afd. bød på meget fine springserier, flotte spring, velbygget i forskellige udformninger, de voldte ikke de store problemer. Vi red også en bred front på en stub mark. Denne skulle rides i en formation af en hestesko. Det betød, at de inderste ryttere, skulle ride meget langsom galop, mens de yderste ryttere skulle ride meget stærkt.  Den formation skal nok rides nogen gange, inden det bliver rigtigt flot, men det var sjovt.

Efter pausen, blev der lidt mere dramatik. Ved sidste spring i en serie, var der flere stop og en enkelt rytter måtte i græsset, men kom dog på hesten igen, efter hun havde sundet sig lidt. Næste ufrivillige afsidning stod jeg personligt selv for. Det første spring over grøft, gik meget godt. Anden gang vi sprang grøft, var der flere stop og det havde min hest set andre gøre, så det ville den også, med det resultat, at jeg i fin stil, røg direkte på ryggen i en mudderfyldt grøft. Drivvåd kom jeg på hesten igen og red turen færdig, og måtte dog skifte til tørt tøj til frokosten. Sidste springserie var på en mark med meget brede spring, hvor det lykkedes for flere at springe fire og fire.

Efter jagten var der frokost i laden, hvor der var pyntet flot op, tror Rita stod for det. Tak til jer begge for stor gæstfrihed og en fantastisk jagt i et enestående natur.

Referent: Knud Christensen