Ansvar for sikkerhed på jagt af Niels Goldschmidt

Ansvaret for sikkerhed i jagtridning er ikke kun en opgave for jagtlægger, men i sidste ende dit eget ansvar.

Men hvad gør du selv ?
 Det er jo i sidste ende jagtrytteren selv der må vurdere om springet kan springes af hans hest, om tempoet nu passer og om bunden holder. Uanset hvem der har ansvaret så er det den enkelte rytter der skal døje med skader, mén og udgifter til en opgang.

Jeg har mange gange set at ryttere ride til en forhindring, uden at hesten er i de rigtige omdrejninger bare fordi tempoet i feltet har været nede på 10 km/t.
Hvis tempoet i feltet skulle være for lavt til at springe optimalt, så er det altså risikabelt at ride til en fast forhindring i en luntegalop.
Hver enkelt rytter skal kunne lave en halv parade og drive til hesten, så der er noget energi at springe på – uden at hesten løber hurtigere.
Hvis rytteren gør det, vil man få et langt flottere spring, hvor hesten ikke hænger i tung bund eller rammer springet og snubler.

Hvis man ikke kan forstå dette vil man have meget glæde af lidt springundervisning.

Omkring sikkerhed bør man overveje om ens hest står bedre fast med mordax.
Nogle har altid mordax på, mens andre har god erfaring med at ride uden – på alle jagter.
Det må man selv vurdere udfra sin kendskab til hesten. Jeg har kendskab til ryttere der aldrig rider jagt med mordax og yderst sjældent har brug for dem, mens andre ikke kunne drømme om at ride uden. På jagt ser vi heldigvis sjældent de helt store mordax som man bruger til ridebanespringning på kort græs. De kan nemlig nemt gøre skade på egen og andres heste.

Sikkerhedsvesten klæder ret få, især kvinder kan blive noget maskuline at se på. Der findes nu forskellige typer også en med kvindelige former, som er god både til dem der har fortrin og de der ønsker lidt mere fortil, som ikke hænger.
Det er en ret stiv vest, så der er intet der hopper i takt med hesten. Man tror næsten at det er en gine der kommer ridende.

Alle de godkendte veste til military er meget klodsede og enormt varme at ride en hel jagt i, så man kan faktisk få hedeslag og falde af.

Flere i feltet er faktisk ikke så tykke som man skulle tro, men har en tyndere vest der er lamelopbygget, som også er noget blødere. Den kan man ikke se, da den følger kroppen på godt og ondt, og den yder ikke meget fysisk beskyttelse.

Endelig er der kommet en oppustelig vest som ikke fylder noget under jakken og er meget sikker. Den fås også i rød og kan bæres uden på jakken.  Den er dog ikke godkendt endnu til military, men det bliver den nok, da den beskytter lænden  45% bedre end en type Beta 3 godkendt vest.  Den hedder Point two fra Back to track, vesten er CE-certificeret og den har den hurtigste reaktionstid af alle veste – den udløses på 0,1 sekund.

I military rider 90% af rytterne med den oppustelige ud over den påkrævede Beta 3 vest.

Det er let at lave sjov med sikkerheden så længe man ikke har været udsat for noget uheld, men vi har jo ex-jagt-ryttere, som vi ikke ser længere pga. styrt og så er det virkelig alvor.

Hjemmesiden www.point-two.co.uk eller  www.backontrack.com/dk gør et seriøst indtryk, med en overbevisende dramatisk video, som kan få enhver til at bære en “Point Two Pro-Air”.
Her ses et styrt som de fleste ville dø af, men rytteren rejser sig op. Når vesten udløses, støtter den åbenbart og effektivt rygraden, bryst, men også nakken mod piskesmældsskader.

Indenfor de første 5 sekunder modstår vesten en belastning på 1 ton, hvilket kan beskytte den triveligste jagtrytter. Den holder trykket yderligere 10 sekunder og derefter slipper den de næste 2 minutter luften ud.

Hvis man nogen sinde er væltet med en hest vil man ikke ride uden sådan en.

Niels Goldschmidt