Jagt nr. 1 ved Gludsted

Ræve: Severin Lassen og Knud Christensen
Master: Jens Laursen
Bagmaster: Jan Stranges

Den første jagt var i Gludsted Plantage. Det kunne lige så godt have været en vinterjagt, selvom vi skrev 6. april. Der var sne og is flere steder hvor solen ikke kunne komme igennem og nattefrost ned til -4 grader natten før. Så det var med megen skepsis at rytterne meldte til, men da vejrudsigten sagde at det ville blive fint vejr kom næsten alle. Og det blev fint vejr – høj sol og ingen vind.

Efter at Jens Laursen, som var master, havde budt velkommen fortalte jeg om mine bekymringer i de sidste uger op til dagen, med hvordan vejret havde medført en ændring i den planlagte rute osv.

Ved den første forhindring havde vi et uheld. Knuds hest kunne ikke lide føret og kurede ind i springet og væltede med Knud oven på.  Det så grimt ud, men der skete heldigvis ikke noget hverken med hest eller rytter.  Det var en dårlig begyndelse, men de efterfølgende forhindringer blev klaret af de fleste.

Der var 24 forhindringer som var placeret på åbne brandbælter og steder hvor solen havde tøet jorden så det var forsvarligt at springe dem.  Alle forhindringer var på grund af det tvivlsomme vejr, ikke sat i max. højde.  Af samme grund var de placeret uden de store udfordringer – dog var den sidste serie, der bestod af 7 forhindringer, placeret i et sving og mellem nogle træer, så det gav lidt udfordring her.

Dagens ”højdepunkt” var turen op på Isenbjerg som de fleste synes er lidt af en udfordring at ”bestige” og ride ned af igen. Det var sidste forhindring på en, efter min mening, dejlig start på jagtsæsonen.

Efter navneopråb, som gav enkelte ”deltaget” på grund af føret, kørte vi til Hjøllund Hallen hvor vi spiste vores frokost.

Referent Severin Lassen