Jagt nr. 9 ved Thy
26.10.2019

Så går turen ud i det nordvester hjørne af Danmark, også kaldet udkantsdanmark. Landsdelen kaldes Thy. Og dem der bor her kaldes Thyboer. Personligt kender jeg en del Thyboer. Fælles for dem alle, er at de er utrolig gæstfrie og man altid føler sig meget velkommen. Dette gælder ikke mindst for værtsparret til årets jagt nr. 9. Nemlig Suzanna og Jesper(samt Frederikke) som bor på deres bondegård i kanten af Thy Nationalpark.

Suzanna havde igen og nu for fjerde gang påtaget sig at arrangere en jagt for Jydsk i Thy’s flotte, vilde og rå natur. Først skal der søges tilladelse hos Naturstyrelsen og lodsejere. Ruten skal findes. Der skal bygges spring, som selvfølgelig også skal pyntes. Ja. Suzanna går ikke på kompromis med noget.

21 ekvipager var mødt op til jagten i Thy. Efter en velkomst og en kort orientering fra formanden var vi klar til at ride i terrænet. Suzanna og Carina som ræve. Kim som master og Bjarne som bagmaster.

Turen startede med en kæmpe regnbyge med hele to regnbuer over os. Men inden rytterne havde opfattet hvor våde de var blevet, så lød jagthornet. Første serie lå ret foran og hurtigt fandt alle ud af at jagten i dag ville byde på rigelige med udfordringer i form af vand.

Efterårets megen regn havde dannet både søer og floder i Thy Nationalpark. Efter fire serier med masser af vand og udfordrende spring var der tid til en pause. Der var her en super god stemning, hvor der livligt blev snakket om rutens første halvdel. Alle troede at det værste af ruten var redet igennem.

Men efter pausen blev vi klogere. Der var dybe vandhuller der skulle passeres og galop gennem noget der mindede om en flod. Ja. Igen mange fine udfordringer til både hest og ryttere.

Ved jagten afslutning blev der holdt parade. Trods en enkelt dum afsidning havde de fleste fuldført jagten. Der var store roser til Suzanna for en fantastisk flot og spændende jagt.

Suzanna bød os nu inden for i gildesalen som i dagens anledning var pyntet flot op. Her kunne vi nyde en Fiskepålægskagemand fra den lokale fiskehandel ” Det Gamle Røgeri.”

Tak til dig Suzanna samt alle dine hjælpere og terrængivere for at lave en fantastisk jagt til os.

Ulrik Kjærsgaard