Jagt nr. 6 ved Estruplund

Ræve: Calle Persson og Kim Schewing

Bagmaster:  Bjarne Mørup

25 ekvipager deltog i jagten

Ved ankomsten til Estruplund var det, det flotteste solskinsvejr. Derfor fremstod det gamle slot med de gamle bindingsværkshuse omkring den flotte hovedbygning, helt fantastik flot og lovede en god dag.

Efter opsadling vi blev kaldt til samling og herefter red vi op til hovedbygningen med modtagelse af godsejeren og dennes familie. Efter oprangeringen blev godsejerparret hilst med en jydsk hurra.

Efter den sædvanlige officielle velkomst og information, red vi ud i området og red bl.a. langs med en privat flyveplads hvor der også var gjort klar til flugtskydning. Heldigvis blev der ikke skudt mens vi red forbi.

Første springserie startede langs en beplantning hvor bunden var lidt fedtet. Serien startede med de sædvanlige plankespring. Sidste spring i serien var lidt anderledes end det vi normalt ser. Det var nemlig et bænkebordsæt som pludselig stod på tværs af vores rude. Det var imidlertid ikke noget problem for de fleste.

Herefter forsatte vi ud mod vandet og ud i vandet mod en lille ø ca en halv kilometer ude. Efter vi var kommet i land på øen og forsatte til den modsatte ende, vi fik en noget makabert syn. Ved en pæl sad et skellet der tilsyneladende var kvalt med en hestetrense – biddet sad stadig i munden på kraniet. Skelettet bar stadig en rød ridejakke, heldigvis uden gul krave.

Der var røster der hævdede at det var Jens Laursen idet han ikke var med på turen. Efter at vi havde sundet os, forsatte vi hen af øen hvor der var opsat fire sædvanlige spring. Serien blev afsluttet med et spring over en jagtjolle og herefter ud i vandet igen.

Efter en længere ridetur igennem vandet kom vi tilbage til ”fastlandet” og mod tredje serie som var arrangeret i en fårefold. Springene var opstillet rundt langs med indhegningen og var en fin lille serie at springe.

Derefter til fjerde serie som var arrangeret i en juletræsplantage. Springene var opsat i køresporene og vi red frem og tilbage på disse kørespor og sprang springene som var opstillet så alle fik en fin tur.

Så var der pause på en græsplæne ved den lille by St. Sjørup.

Femte serie var også opsat i en juletræsplantage og springene var opsat rundt om plantagen med sidste spring lige rundt om et hjørne.

Sjette serie var i en slugt med op- og nedridning. På vej mod første spring så vi den rigtige ræv og vi talte om hvilken af rævene vi nu skulle følge. Vi valgte at følge de to sædvanlige. Efter to spring i overkanten af slugten gik turen ned af en noget stejl bakke hvor vi skulle svinge og springe et spring umiddelbart efter svinget. Herefter gik det op igen til de to afsluttende spring.

Vi forsatte mod sidste springserie i godt humør gennem en dejlig løvskov.

Syvende springserie var også i en juletræsplantage hvor vi også red i en bue om plantagen hvor springene også stod rigtig fint.
Til afslutning red vi i plantagen med bakker bag ved godset. Her gik stien op og ned mellem de mange gamle træer.

Jagten sluttede hvor den begyndte, på gårdspladsen foran hovedbygningen med navneopråb og jagthornsblæsning med ”jagt forbi”.

Frokosten foregik på grund af den meget omtalte virussituation, i maskinhallen ved opsadlingspladsen, på medbragte stole. Det betød dog ikke at der ikke var hyggelig atmosfære.

Alle var glade for en dejlig tur og undertegnede siger mange tak for en dejlig jagt.

Referent Severin Lassen