Image Alt

4. Jagt – Rugård

_5J_0398

Årets fjerde jagt afholdes på Rugård Gods på Djursland.

Michael Laursen får debut som jagtlægger – det bliver spændende at se, hvad han finder på!

Der vil være et følgefelt på dagen med mulighed for at springe nogle mindre forhindringer. Følgefeltets deltagere bedes møde i hvide ridebukser og rød jakke/trøje. Sort sikkerhedsvest må af gæster bæres uden på den røde jakke. Se flere regler for påklædning og deltagelse på: https://www.jydskjagtrideklub.dk/paaklaedning-2/

Rugaard er en af Djurslands mange imponerende renæssancegårde.

Hans Axelsen Arenfeldt påbegyndte byggeriet af den nuværende hovedbygning omkring 1590. Arenfeldt lod således opføre den nuværende hovedfløj, der dengang lå omgivet af voldgrave. Kort tid efter – formodentlig omkring 1600 – blev der opført to sidefløje mod øst. Den sydlige sidefløj blev revet ned i 1857, men den nordlige fløj er bevaret. Fløjen er, ligesom hovedfløjen, opført i røde mursten og udstyret med tegltag.

Hovedfløjen er i to etager, mens den noget mere beskedne sidefløjblot er i én etage. Hovedfløjen flankeres at to karakteristiske ottekantede tårne mod vest og har tidligere haft svungne gavle. Disse gavle er, som fløjens portgennemkørsel, blevet sløjfet.

Hovedbygningen blev renoveret i midten af 1700-tallet, hvor også voldgravene blev kastet til.

(Kilde: https://www.danskeherregaarde.dk/nutid/rugaard-djursland)

Dato:

21. maj 2022 kl. 10.30

Sted:

Rugårdsvej 14, 8400 Ebeltoft

Jagtlægger:

Michael Laursen

B-repræs.:

Michael Laursen

Tilmelding:

Senest 17. maj til Michael Laursen på tlf.: 61 74 78 36 eller mail: michael.laursen13@yahoo.dk

Info:

Det er muligt at bestille frokost inkl. en øl/vand for 50 kr. pr. næse. Husk at tilmelde dine tilskuere til frokost.